F1 Nieuws

Helmut Marko legt groot probleem voor Max Verstappen in Canada bloot

Helmut Marko in de paddock in Montreal
BSR Agency
F1 Nieuws

Helmut Marko legt groot probleem voor Max Verstappen in Canada bloot

Helmut Marko in de paddock in Montreal
BSR Agency

Max Verstappen had in zijn eerste twee stints tijdens de Grand Prix van Canada nogal veel last van bandenslijtage. Dat geeft Helmut Marko aan nadat Verstappen in de tiende race van het seizoen op de tweede positie eindigde. De Nederlander liep daarmee een paar punten in op Oscar Piastri, die de leiding heeft in het kampioenschap.

De achterstand van Verstappen op Piastri bedraagt na de race in Montreal nog 43 punten, terwijl hij inmiddels 21 punten achter Lando Norris staat. Maar het was niet alleen maar goed nieuws voor de Limburger. Mercedes-coureur George Russell liep namelijk punten op hem in met zijn overwinning op het Circuit Gilles Villeneuve en staat daarmee twintig punten achter op Verstappen.

En de reden dat Russell de Grand Prix wist te winnen kwam wegens het feit dat de Red Bull RB21 van Max Verstappen aan het begin van de race door de banden sleet. De Nederlander had een te hoog tempo en brandde daardoor zijn rubber op, waardoor hij later in de stint geen band meer over had en tijd verloor op Andrea Kimi Antonelli, die achter hem reed. En dat had volgens Helmut Marko alles te maken met het strijdplan van Red Bull.

"In de eerste stint zijn we misschien iets te agressief met de banden omgegaan. Die gingen er toen vrij snel aan, maar in de derde stint klonk het ons weer als muziek in de oren", zegt de Red Bull-adviseur bij RN365. "Over het algemeen was het een ongelooflijk goede race, we hadden niet verwacht dat Mercedes zo goed met de banden om zou kunnen gaan."

Bandenstrategie te agressief

Volgens Marko zat daar ook het probleem voor Verstappen en Red Bull: de bandenstrategie was te agressief. Omdat de Mercedes W16 van George Russell en Kimi Antonelli niet zo hard de banden sleet als verwacht, moest Verstappen te hard rijden en dat heeft zijn Pirelli's over de klif gejaagd.

"Omdat we dus te agressief met de banden omgingen, hielden ze het niet heel lang vol. En we hadden ook besproken dat we met de safety car buiten zouden blijven, omdat we anders door drie auto's ingehaald konden worden."

Net binnen

LAAD MEER ARTIKELEN

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties