Red Bull-topman Helmut Marko heeft in de Inside Line F1-podcast voor flink wat verbaasde gezichten gezorgd met een onthulling over Red Bull en Mercedes in 2019. Verder gaat Marko ook in op de redenering achter de uiteindelijke motordeal met Honda.
Sinds Red Bulls Formule 1-debuut in 2005 heeft het team met tal van verschillende motoraanbieders gereden. Aanvankelijk reed Red Bull met Cosworth-motoren, maar na slechts één seizoen werd de switch naar Ferrari gemaakt. Ook die samenwerking duurde maar een jaar, want vanaf 2008 zou Red Bull in zee gaan met het team van Renault.
Tussen 2010 en 2013 boekte Red Bull samen met Renault flink wat successen. Sebastian Vettel werd immers vier keer achter elkaar wereldkampioen en Red Bull won vier keer achter elkaar het constructeurskampioenschap. Vanaf 2014 begonnen er zich echter problemen voor te doen in de samenwerking tussen Red Bull en Renault.
Die problemen hadden te maken met de betrouwbaarheid én de snelheid van de motor. Na een hele slechte periode in 2017 en 2018 (veel uitvalbeurten voor Max Verstappen en Daniel Ricciardo) besloot Red Bull in 2019 over te stappen op Honda-motoren. Red Bulls B-team, toen nog bekend als Toro Rosso, reed al sinds 2018 met Honda-motoren en daarover waren goede geluiden te horen.
Lees ook
Voormalig Ferrari-teambaas baart opzien met Vettel-uitspraak: 'Als je hem kent...'
Toto Wolff hint op extra Formule 1-race na Grand Prix van Abu Dhabi
Helmut Marko doet onthulling over Lando Norris: 'Ik wist niet wat ik moest zeggen'
Marko baart opzien met uitspraak over Mercedes-deal van Red Bull
Tijdens de Inside Line F1-podcast blikt Marko terug op de keuze om met Honda-motoren te gaan rijden vanaf 2019. Ook laat de Oostenrijkse oud-coureur weten dat Red Bull eigenlijk een motordeal had gesloten met Mercedes, maar uiteindelijk stak Mercedes-teambaas Toto Wolff daar een stokje voor. Saillant detail: volgens Marko was Niki Lauda wél akkoord met de motordeal.
"We hadden een deal met Mercedes - een handdrukdeal met (Nikki) Lauda - die niet werd gesteund door Toto, dus de deal ging niet door. En toen gingen we naar Honda. Honda was er op dat moment niet in geslaagd om te concurreren met McLaren. Maar ik had inside-informatie over wat ze van plan waren te doen, dus zeiden we 'ja, we gaan door, we nemen dit risico', wat volgens mij geen risico was, omdat ik wist hoeveel ze uitgaven aan dyno's", begint Marko.
"AVL (een grote speler op de markt voor auto's als het gaat om onder meer testapparatuur, red.) zit in Graz en ik wist dus wat ze (Honda, red.) uitgaven. Dus ze namen het (Formule 1-project, red.) serieus. Dus toen zijn we overgestapt op een motor die op dat moment, zei Alonso 'F2-stijl' of zoiets? Dus we namen altijd moedige beslissingen. Dus een beetje 'no risk, no fun'", aldus Marko.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties