Ferrari-coureur Lewis Hamilton heeft er wellicht voor gezorgd dat Max Verstappen 'slechts' als derde is geëindigd tijdens de Grand Prix van Brazilië in 2025. De Brit viel vroegtijdig uit in São Paulo, nadat hij wederom een tegenvallend weekend had, maar heeft in de ronden dat hij wél reed misschien een lekke band bij Verstappen veroorzaakt.
Max Verstappen moest de Grand Prix van Brazilië vanuit de pitstraat beginnen, nadat hij een set-up wijziging door had laten voeren na de kwalificatie. Vanuit de pits ging de Limburger op de harde banden van start en wist hij in de eerste paar ronden een grote inhaalslag te maken op zijn concurrenten. Na een handvol rondjes reed Max al op de dertiende positie, waarbij hij een enorm bandenvoordeel had op de coureurs voor hem.
De mensen vooraan het veld moesten namelijk allemaal snel naar binnen toe, terwijl Max op de harde banden lang door kon rijden en kon wachten op een safety car - of gokken op een één stop. Dit plannetje kon echter de prullenbak in, toen hij aan het begin van de race een lekke band opliep. Helmut Marko doet in zijn column voor SPEEDWEEK verslag van dat plan.
"We hebben samen met Max in Brazilië besloten om vanuit de pitstraat te starten, na veel wijzigingen aan de auto en de installatie van een nieuwe motor. Eerlijk gezegd had ik gedacht dat Max misschien op plaats 5 tot 7 zou eindigen. Maar toen liet hij opnieuw zijn buitengewone talent zien en misschien had hij zelfs tweede kunnen worden", begint Marko.
"Want wat het nog moeilijker maakte, was dat we een langzaam leeglopende band hadden. Daardoor werkte onze strategie met de harde banden niet. We wilden veel langer op de baan blijven. En – in tegenstelling tot andere coureurs – reed Verstappen met de harde banden met een goede snelheid. Het plan was dus om plaatsen goed te maken wanneer de coureurs op zachte of medium banden allemaal naar de pitstraat moesten. We zouden op de slijtage hebben gelet om misschien zelfs met slechts één pitstop door te kunnen rijden. Maar het liep anders."
Lees ook
Formule 1-fans in shock: zender toont per ongeluk erotische film na race
Kimi Antonelli toont hoe goed Max Verstappen écht is
Zat Hamilton Red Bull dwars?
De vraag is nu: waarom kreeg Max Verstappen een lekke band? Uit onderzoek blijkt dat er een deel carbon in de band van de Nederlander was gekomen, welke was afgebroken na een incident tussen twee coureurs. Dat kunnen slechts twee incidenten zijn: de crash tussen Lance Stroll en Gabriel Bortoleto in de beginfase. Of de crash van Lewis Hamilton en Franco Colapinto op het rechte stuk, waar Hamilton een fout maakte en tegen de achterkant van de Argentijn reed.
Het lijkt eerder te komen van dat laatste incident, aangezien Verstappen daar direct achter zat en de voorvleugel van Hamilton afbrak, wat ervoor zorgde dat nogal wat stukjes carbon de lucht in vlogen.
"Max kreeg de lekke band door een stukje koolstof van een botsende tegenstander, ofwel door Stroll tegen Bortoleto of door Colapinto met Hamilton. Gelukkig merkte een van onze data-ingenieurs dit op en waarschuwde ons onmiddellijk. We hadden een beetje geluk met de virtuele safety car-fase tijdens de noodzakelijke bandenwissel."
Maar was dit geen geluk bij een ongeluk? Volgens Olav Mol werkten de harde banden namelijk totaal niet en had Max daar nooit een goed resultaat mee kunnen halen. Nou, dat betwijfelt Helmut Marko.
"De werking van de harde banden was in Brazilië een beetje raadselachtig: veel tegenstanders hadden er moeite mee, maar Max kon er zeer competitieve ronden mee rijden. Dat de harde band niet werkt zoals verwacht, hebben alle teams dit jaar al meerdere keren geconstateerd."
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties