F1 Nieuws

Mark Hughes onthult reden voor dominantie Red Bull Racing: 'Hij begreep dat direct'

Mark Hughes onthult reden voor dominantie Red Bull Racing: 'Hij begreep dat direct'
Red Bull Content Pool
F1 Nieuws

Mark Hughes onthult reden voor dominantie Red Bull Racing: 'Hij begreep dat direct'

Mark Hughes onthult reden voor dominantie Red Bull Racing: 'Hij begreep dat direct'
Red Bull Content Pool

Al jaren wordt Adrian Newey door de Formule 1-paddock gezien als de belangrijkste man binnen Red Bull Racing. De Brit, die in zijn carrière al goed was voor 25 wereldkampioenschappen, is volgens velen hét meesterbrein achter de succesvolle auto's van Max Verstappen. Christian Horner heeft de rol van Newey ietwat proberen te bagatelliseren, zodat de rest van het team ook genoeg lof kreeg, maar volgens Mark Hughes is dat niet helemaal terecht.

Hughes is al jarenlang hoofdredacteur van Motor Sport Magazine, één van de 's werelds bekendste Formule 1-bladen. Daarnaast wordt hij in de paddock gezien als een journalist met onwijs veel kennis en insights over de koningsklasse van de autosport. Hughes mocht daardoor ook regelmatig aanschuiven bij de uitzendingen van de BBC en Sky Sports, om inzichten te geven over wat de coureurs meemaken op het asfalt en hoe een F1-auto precies werkt.

Volgens de Brit is het niet helemaal terecht dat Christian Horner telkens probeert om de aandacht wat af te leiden van Adrian Newey. De teambaas en CEO van Red Bull Racing wil de rest van het team ook de spotlights geven, nu ze zo dominant zijn, maar Hughes vindt dat men eerlijk moet zijn. Horner wil graag doen voorkomen dat Newey niet hét meesterbrein achter Red Bull Racing is, maar dat is wel degelijk zo. Alles hangt van Newey af.

"Christian [Horner] heeft vaak geprobeerd om de veronderstelling te ontmoedigen dat alles wordt geleid door Adrian [Newey], omdat hij graag wil dat de anderen de nodige eer krijgen, met name Enrico Balbo, hoofd aerodynamica. Maar Adrian is absoluut waar de brede concepten meestal vandaan komen, vooral als er nieuwe reglementen van start gaan", zo begint Hughes op de website van Motor Sport Magazine.

Newey snapte 2022-reglementen direct

Volgens Hughes is Adrian Newey dan ook de reden dat Max Verstappen de afgelopen twee seizoenen compleet dominant was in de Formule 1. De Brit wist direct hoe de 2022-reglementen in elkaar zaten en vogelde al snel uit dat de ophanging van de auto véél belangrijker was dan menigeen voor mogelijk hield. Newey heeft dan ook besloten om de ophanging van de RB18 - de 2022-auto van Verstappen - zelf te ontwerpen. Deze ophanging wordt tot op de dag van vandaag gebruikt door Red Bull Racing.

"Het was Adrian die intrinsiek begreep dat de ophanging veel belangrijker zou worden en die zelf de ophanging van de RB18 heeft ontworpen. Die ophanging is in de twee daaropvolgende auto's vrijwel hetzelfde gebleven. Ook zijn mantra over aerodynamica is altijd het maximaliseren van bruikbare downforce geweest, in tegenstelling tot maximale downforce", aldus Hughes.

Net binnen

LAAD MEER ARTIKELEN

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties