Andrea Stella had een veel sterkere Max Verstappen verwacht tijdens de Grand Prix van Miami. De Nederlander wist de poleposition te scoren in de race op het Miami International Autodrome en werd door velen gezien als de favoriet voor de overwinning, aangezien hij - met een goede start - de enige in de race zou zijn zonder vuile lucht.
Echter bleek dat niet het geval te zijn. Na een aantal rondes werd duidelijk dat de McLaren MCL39 vele malen sterker was dan de Red Bull RB21 - wat ook McLaren-teambaas Andrea Stella verraste. De Italiaan had verwacht dat ze vanuit Max Verstappen veel meer tegenstand zouden hebben, maar die tegenstand bleef uit.
Dit was vooral vanwege het gebrek aan bandenslijtage bij McLaren. Stella wist van tevoren dat de auto van Oscar Piastri en Lando Norris goed zou zijn op de banden. Maar zó goed? Nee, dat had Stella zeker niet verwacht.
"Ik ben een beetje verbaasd dat het gat dat we [zondag] hadden zo groot is als we zagen. Ik dacht dat we een voordeel hadden kunnen hebben vanuit het oogpunt van bandenmanagement, maar ik had niet gedacht dat het bandenmanagement tot zo'n groot gat in de race zou leiden", aldus de Italiaan na de race bij F1.com. "Een van de zaken die in de Formule 1 nog steeds een beetje een zwarte kunst lijkt te zijn, is het omgaan met banden."
Lees ook
Papa Pérez beschuldigt voormalig werkgever Sergio Pérez van verraad
Lando Norris lijkt klaar met Max Verstappen: 'Ik had niks anders verwacht'
Koelsysteem McLaren is geweldig
Hoe McLaren de banden zo lang heel houdt is voor veel teams een raadsel, maar volgens Stella is er nog een aspect waar het team uit Woking in uitblinkt. Het koelsysteem van de MCL39 is uitstekend, waardoor de auto onder hetere omstandigheden geweldig blijft werken, terwijl andere teams moeite hebben met het warmere weer.
"Ik zou zeggen dat vooral als het warm is, er een ander kenmerk is waarvan ik denk dat het heel goed werkt met onze auto: namelijk het koelsysteem."
"Ik denk dat wanneer het heet is, je kunt zien dat onze auto relatief gesloten is vanuit het oogpunt van het bodywork, omdat er ook veel engineering is gestoken in het koelsysteem. Dus ik denk dat we in deze omstandigheden zien dat de uitmuntende techniek bij McLaren een punt heeft bereikt waarop het in deze mate een verschil kan maken."
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties