In 2026 zullen de nieuwe reglementen van kracht gaan in de Formule 1, wat grote veranderingen teweeg zal gaan brengen. Althans, dat is de verwachting vanuit veel kenners, aangezien dit ook in 2014 het geval was. Dat jaar werd Mercedes uit het niets het dominante team in de koningsklasse van de autosport, nadat Red Bull Racing de F1 vier jaar lang gedomineerd had.
In 2014 stapte de Formule 1 over van V8-motoren naar een V6-hybride krachtbron, welke Mercedes het best voor elkaar had. Het team van Lewis Hamilton en Nico Rosberg wist daardoor een enorme voorsprong te pakken op de rest van het veld, waardoor zij de jaren die daarop volgden dominant waren. Inmiddels is het veld een stuk dichter bij elkaar gekomen en zijn vooral de krachtbronnen redelijk gelijk aan elkaar.
Echter is de verwachting dat Mercedes ook volgend jaar weer een voorsprong weet te pakken, aangezien ze in het verleden al hebben aangetoond dat ze daartoe in staat zijn. En Bradley Lord - hoofd communicatie bij het Mercedes F1 Team - ziet zijn renstal volgend seizoen goed uit de startblokken komen. Volgens de Brit is dat wegens het feit dat Mercedes de meeste klantenteams heeft in de Formule 1.
Mercedes-motoren voor vier teams
Naast het Mercedes F1 Team zelf levert Mercedes HPP [High Performance Powertrains] ook motoren aan McLaren, Williams en Alpine in 2026. Volgens Lord zorgt dit ervoor dat het Duitse team een voorsprong kan nemen op de rest van het veld, aangezien zij veel meer testkilometers kunnen maken dan de andere teams, gezien het feit dat ze ook meer motoren bouwen.
"Het brengt de uitdaging met zich mee dat er meer onderdelen, meer krachtbronnen en meer producten sneller klaar moeten zijn, zodat die vier teams kunnen gaan testen en racen en dat soort dingen", zegt Lord over de uitdaging van het leveren aan vier teams. "Een van de voordelen is zeker dat je meer testkilometers kunt maken en sneller leert dankzij de kilometers die alle acht krachtbronnen tijdens het eerste raceweekend zullen afleggen. Dat is zeker positief", aldus de hoge pief binnen Mercedes.
Lees ook
McLaren ontvangt zeer somber bericht: goed nieuws voor Max Verstappen?
Liam Lawson doet boekje open over ontslag bij Red Bull: 'Dat hebben ze gebruikt om mij eruit te zetten'
Toto Wolff kan weinig met speculaties
Echter meent Toto Wolff, de grote baas binnen het Mercedes F1 Team, dat dit slechts geruchten en speculaties zijn. De Oostenrijker heeft veel vertrouwen in het eigen project, maar meent dat Ferrari, Honda, Red Bull Powertrains én Audi goed voor de dag gaan komen in 2026.
"Het zijn allemaal geruchten, we weten absoluut niets. Ik verwacht dat Ferrari zeer competitief zal zijn, en Honda heeft laten zien hoe sterk ze zijn. Ik verwacht veel van hen met Aston Martin. Dan is er nog Red Bull met hun nieuwe motoren, en dan Audi. Iedereen wil klaar en competitief zijn, en we zullen zien wie het beste werk heeft geleverd", zo zei Wolff onlangs.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties