F1 Nieuws

Mercedes 'schaamt zich' na debacle in Austin: 'Het doet pijn'

Mercedes 'schaamt zich' na debacle in Austin: 'Het doet pijn'
Mercedes F1 Media
F1 Nieuws

Mercedes 'schaamt zich' na debacle in Austin: 'Het doet pijn'

Mercedes 'schaamt zich' na debacle in Austin: 'Het doet pijn'
Mercedes F1 Media

Een geweldig resultaat van Lewis Hamilton tijdens de Grand Prix van de Verenigde Staten werd hem ontnomen door de FIA, nadat zijn auto illegaal verklaard werd. Volgens de stewards was de bodemplank onder de W14 te ver versleten, waardoor zijn naam uit de eindklassering geschrapt werd.

Hiermee ging een tweede plek van Hamilton verloren, waar de Brit onwijs trots op was. Voor het eerst in lange tijd kon hij weer eens meedoen met Max Verstappen en daadwerkelijk druk zetten op de drievoudig wereldkampioen. Aan het einde van de race was het gat tussen Verstappen en Hamilton slechts twee seconden, maar achteraf bleek waarom Hamilton er zo dichtbij zat.

Red Bull Racing had namelijk een maatregel getroffen om een diskwalificatie te voorkomen, door de rijhoogte te verhogen. Dit koste het team op dat moment wat rondetijd, maar uiteindelijk kwam het Oostenrijkse team er beter uit, omdat de Mercedes van Hamilton uit de competitie gehaald werd, nadat zij het niet nodig geacht hadden om diezelfde maatregel te nemen.

Achteraf baalt James Allison daar ontzettend van. De technisch directeur van het Duitse team laat aan Sky Sports weten dat hij zich zelfs schaamt voor dit debacle, waardoor de achterstand van Hamilton op P2 in het kampioenschap nu 39 punten bedraagt.

"Natuurlijk is de diskwalificatie een grote klap. Het is een ellendig gevoel. Het doet pijn en iedereen hier voelt het. Iedereen is van streek, schaamt zich ook een beetje, want we houden er absoluut niet van om aan de verkeerde kant van de regels te staan en te treuren over de verloren punten", begint Allison.

Mercedes vindt weg omhoog

Maar het is niet alleen teleurstelling wat overheerst bij Mercedes. Tijdens de race bleek de meegebrachte update te werken. Zo goed zelfs, dat de W14 niet veel onderdeed voor de Red Bull RB19 - al was de rijhoogte van de auto van Verstappen wel een stuk hoger.

Voor Allison en de rest van de Mercedes-medewerkers was het een flinke opsteker dat de update zo goed werkte en dat er zóveel verschil werd gemaakt met een relatief kleine aanpassing. Dat geeft een goed gevoel richting 2024, laat de Brit weten.

"Het is ons gelukt en we hebben een behoorlijk verschil gemaakt. En met nog vier races te gaan in het kampioenschap, vier races waarin ik er vrij zeker van ben dat we aan de goede kant van de regels zullen blijven. Het aanvankelijke gevoel van pijn, teleurstelling en frustratie van onszelf zal overgaan en worden vervangen door het zonnige optimisme van de wetenschap dat de auto er goed uitzag met dit upgradepakket en dat we nog vier races hebben om te laten zien wat we ermee kunnen doen."

Win 100x je inzet: als Max Verstappen op het podium eindigt in Las Vegas (ad).
Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+

Net binnen

LAAD MEER ARTIKELEN

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties