Waar er afgelopen week bekend werd dat Ziggo mogelijk de Formule 1-uitzendrechten terug in handen zou hebben vanaf 2025, lijkt dat nu weer een heel ander verhaal te zijn. Volgens Chris Woerts lijkt Viaplay de uitzendrechten namelijk opnieuw in handen te hebben voor de periode 2025-2027.
Tot en met 2021 was Ziggo de plek voor de Formule 1 in Nederland. Daar kwam in 2022 echter verandering in toen NENT met Viaplay de nieuwe aanbieder werd van de koningsklasse van de autosport. Bij de komst van de streamingdienst was er echter een hoop kritiek te horen.
Zo was de Nederlandse fan niet content met het compleet nieuwe team aan analisten, presentatoren en commentatoren dat Viaplay had aangesteld. Ook haperde het beeld en liet de beeldkwaliteit te wensen over. Ten slotte was er de hoge maandelijkse prijs voor een abonnement.
Domper voor Viaplay, maar
Mede hierdoor kelderde de beurswaarde van Viaplay sinds 2022 enorm. Waar het bedrijf aan het begin van 2022 nog vier miljard dollar waard was, is dat momenteel nog maar 400 miljoen dollar. Ondanks het grote verlies in waarde heeft Viaplay er een samenwerking met Talpa uit weten te slepen.
Vanaf deze week zal SBS 9 namelijk bekend zijn als Viaplay TV. Op dat kanaal zal onder meer de Formule 1 worden uitgezonden. Een opsteker dus voor de gemiddelde Formule 1-fan, maar de sessies zullen met flink wat vertraging worden uitgezonden.
Zo wordt de Grand Prix van Japan aankomende zondag om 07:00 uur Nederlandse tijd live verreden, maar wordt de race pas om 13:00 uur uitgezonden op Viaplay TV. Ook zijn het voornamelijk samenvattingen en kwalificaties die zullen worden uitgezonden op Viaplay TV.
Opnieuw rechtenhouder
Ondanks dat denkt Woerts dat de deal goed nieuws is voor Viaplay. "Het was fantastisch nieuws voor Talpa en Viaplay," begint de Nederlander bij de Vandaag Inside. Vervolgens gaat de sportmarketeer verder in op de recente geruchten rondom Ziggo en de F1-uitzendrechten.
"Het (een antwoord op de vraag wie de uitzendrechten in handen krijgt, red.) is niet nog bekend, maar dat wordt later bekendgemaakt. Je zou zeggen dat je zo'n samenwerking (met Talpa, red.) niet aangaat als je de rechten niet opnieuw binnenhaalt," gaat Woerts verder.
"Je zou er dus vanuit kunnen gaan dat Viaplay de rechten gewoon opnieuw binnenhaalt. Later wordt dat door de FOM, het Formula One Management, bepaald, maar de kans (dat Viaplay de rechten opnieuw binnenhaalt, red.) is bijzonder groot," aldus de sportmarketeer.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties