Formule 1-bandenfabrikant Pirelli heeft voorafgaand aan de Grand Prix van Monaco bekendgemaakt welke bandenstrategie de snelste weg naar de finish is. Voor de teams een belangrijk bericht, aangezien een pitstop eigenlijk de enige manier is om een coureur in te halen in het prinsdom.
In de straten van Monaco draait alles om de kwalificatie. Omdat het circuit zo smal en bochtig is, is het immers van belang om zo ver mogelijk naar voren te staan. Het is namelijk moeilijk om andere rijders in te halen, zeker met de huidige generatie Formule 1-auto's.
Coureurs met een mindere kwalificatie kunnen in de race dan ook weinig doen om naar voren te komen. De enige mogelijkheid om coureurs in te halen is tijdens de pitstopfase. Met een langere eerste stint (of juist een kortere) kunnen teams namelijk flink naar voren komen in het geval van een (late) safety car.
Lees ook
Helmut Marko steeds 'closer' met Toto Wolff door 'alles wat er in de afgelopen maanden speelde'
Max Verstappen heeft opvallend bericht voor concurrentie na kwalificatie in Monaco
Snelste strategie in Monaco
Vanuit Pirelli is er daarom een advies gekomen voorafgaand aan de GP van Monaco. Volgens de Italiaanse fabrikant is een 'eenstopper' namelijk het snelste. Daarbij is het volgens Pirelli het beste om op de medium band van start te gaan en tussen de 24e en 34e ronde naar binnen te gaan voor een switch naar het harde rubber.
Bekijk hieronder welke mogelijke andere strategieën Pirelli heeft uitgedokterd voorafgaand aan de Grand Prix van Monaco:
Only one pit stop: this is beyond any doubt the fastest strategy for the Monaco Grand Prix, with Hard and Medium leading the way. Here are the most realistic options 👇#F1 #monacogp pic.twitter.com/SkwlYEIOiU
— Pirelli Motorsport (@pirellisport) May 25, 2024
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties