Na de Grand Prix van Singapore kwam er vanuit de Italiaanse media een opvallend bericht naar buiten. Mercedes en Red Bull Racing hadden het voor elkaar gekregen om een nieuwe 'flexi-wing' te introduceren, waarbij de voorvleugel weer verder doorboog dan eigenlijk de bedoeling was.
Tijdens de race in Spanje introduceerde de FIA een nieuwe regel, waarbij er een einde werd gemaakt aan het doorbuigen van de voorvleugels op hoge snelheid. Dit zou een aantal teams namelijk een oneerlijk voordeel geven, omdat zij wel de downforce kregen in de bochten, maar niet de lasten hadden op de rechte stukken, wat een grotere voorvleugel. Deze boog namelijk door op hoge snelheid en voorkwam daarmee dat het zou leiden tot meer luchtweerstand.
Deze doorbuigende voorvleugels waren even verdwenen, maar in Singapore keerden zij terug. Volgens het doorgaans zéér betrouwbare Autoracer.it haalden vooral Mercedes en Red Bull hier profijt uit, maar een Red Bull-insider heeft nu duidelijk gemaakt dat het Oostenrijkse team géén flexi-wing op de RB21 heeft gemonteerd. Dat de voorvleugel doorboog was puur te danken aan het type circuit.
Lees ook
Geruchten rond Fernando Alonso beëindigd na duidelijk bericht van Aston Martin
F1-kampioenen lijnrecht tegenover elkaar dankzij Max Verstappen
Uitleg over doorbuigende voorvleugels in Singapore
Volgens Dr. Obbs, een ingenieur met goede bronnen binnen de Red Bull-familie, hebben Red Bull Racing en Mercedes niet per sé een flexi-wing geïntroduceerd, maar heeft de natuur van het Marina Bay Street Circuit gezorgd voor het doorbuigen van hun voorvleugels. Dat kan het X-account vertellen, nadat hij navraag heeft gedaan bij meerdere F1-teams.
"Het is onmogelijk dat de voorvleugel NIET buigt onder de aerodynamische belasting op een circuit met hoge downforce", begint Dr. Obbs, reagerend op een video van de voorvleugel van George Russell in Singapore. "De onderdelen moeten enige flexibiliteit hebben, anders zouden ze uiteenspatten en in stukken breken. Daarom staat de FIA volgens de reglementen beweging onder belasting toe."
"Op het risico af dat ik overkom als een technische leek, heb ik navraag gedaan en er is momenteel niets gaande in de paddock waarbij teams elkaar beschuldigen van het omzeilen van de TD [Technical Directive, red.]. Niets is mij verteld, niemand heeft zich hierover uitgelaten..."
"Het was een circuit met veel downforce, veel richtingsveranderingen en korte, langzame bochten. Het circuit ligt de Mercedes goed, zoals de geschiedenis laat zien, en GR [George Russell] reed een uitstekende ronde om de poleposition te pakken en die vast te houden. RBR [Red Bull Racing] nam een gok met de zachte banden die niet uitpakte, en George reed weg van het veld dat Max ophield op een circuit waar moeilijk ingehaald kan worden. Dat is het... dat is het verhaal", aldus Dr. Obbs op social media.
It is impossible for the front wing to NOT flex under the amount of aero load they have on a high downforce track. The components must have some flexibility otherwise they would shatter and break into bits. This is why the FIA allows for movement under load per regulation.
— Dr Obbs (@dr_obbs) October 13, 2025
At… https://t.co/6FIPjRImEb
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties