Het team van Red Bull heeft in gesprek met het Britse medium The Race grote zorgen geuit over de legaliteit van de achtervleugels van McLaren en Ferrari. Ook een andere teambaas, wiens naam niet werd genoemd, sprak zich uit over de kwestie.
Afgelopen seizoen was er een hoop te doen over de flexibele voor- en achtervleugels van enkele teams. Volgens Red Bull en Ferrari waren met name McLaren en Mercedes twee teams waarbij de voorvleugel flink op en neer bewoog gedurende een ronde. Later in het seizoen, na afloop van de Grand Prix van Azerbeidzjan om precies te zijn, kwam daar ook de achtervleugel van McLaren bij. Op onboard-beelden was namelijk goed te zien dat de achtervleugel van het team uit Woking aan de zijkanten van de DRS-vleugel openging, zonder dat de DRS-vleugel daarbij zelf openstond.
De FIA besloot direct een onderzoek in te stellen en concludeerde uiteindelijk dat het hebben van een flexi-achtervleugel, zoals McLaren, niet was toegestaan. De reglementen werden daarom aangepast en stelden dat de minimale breedte van de gleufopening zou worden teruggebracht van 10-15 mm naar 9,4-13 mm.
Lees ook
Technisch directeur Red Bull laat zich uit over 'riskant' onderdeel op McLaren-auto
Uitslag ochtendsessie derde Formule 1-testdag in Bahrein
'Red Bull en Max Verstappen geschokt door gedrag RB21'
Grote zorgen in F1-paddock vanwege terugkeer 'mini-DRS'
Nu, enkele maanden later, lijken er echter opnieuw teams gebruik te maken van een flexibele achtervleugel. Zo vertelde een anonieme teambaas aan The Race dat er nog steeds zeer veel 'flex' te zien is bij enkele achtervleugels. "Als we kijken naar de video's die we hebben gezien, zien we dat sommige achtervleugels behoorlijk flexibel zijn. Dat is iets wat we goed in de gaten houden."
Ook vanuit Red Bull klinken er zorgen, want volgens Red Bulls technische man Pierre Waché zijn McLaren en Ferrari de teams die ondanks de regelwijziging nog steeds gebruik maken van een zeer flexibele achtervleugel, ook wel 'mini-DRS' genoemd. "Het gaat nog steeds door. Ik denk dat Ferrari en McLaren nog steeds bezig zijn met mini-DRS", aldus Waché bij The Race.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties