F1 Nieuws

Robert Doornbos laat zich uit over situatie bij Mercedes: 'Doet denken aan Red Bull'

Robert Doornbos laat zich uit over situatie bij Mercedes: 'Doet denken aan Red Bull'
Mercedes F1 Media
F1 Nieuws

Robert Doornbos laat zich uit over situatie bij Mercedes: 'Doet denken aan Red Bull'

Robert Doornbos laat zich uit over situatie bij Mercedes: 'Doet denken aan Red Bull'
Mercedes F1 Media

James Allison is terug bij Mercedes als technisch directeur. De Brit, die tussen 2017 en 2021 meerdere dominante bolides ontwierp voor Lewis Hamilton en Valtteri Bottas, had even een stapje teruggedaan, maar werd door Mercedes weer naar de frontlinie gehaald.

Allison was het laatste anderhalf jaar actief als CTO, waarin hij slechts drie dagen per week werkte. Van die drie dagen was hij het meerendeel aan het spenderen aan het zeilteam van een mede-eigenaar van het Mercedes F1-team: INEOS Britania.

Mike Elliott had zijn taken als technisch directeur overgenomen en was aan de slag gegaan met de W13 en W14, maar dit was geen groot succes. Hierdoor besloot Elliott dat hij niet geschikt was voor deze functie, waarna Allison terug werd geroepen door Mercedes. Hij moest weer de auto's gaan ontwerpen en ontwikkelen, terwijl Elliott de rol van CTO op zich zou nemen.

Volgens Robert Doornbos lijkt dit verdacht veel op de situatie bij Red Bull van een aantal jaar geleden, toen er nog niet zo'n grote successen werden geboekt als nu. Adrian Newey had toen ook een stapje teruggedaan, maar werd door Christian Horner en Helmut Marko ook teruggeroepen.

"Het doet me ook heel erg denken aan de situatie waar Red Bull in zat voordat alle successen kwamen. Dus je had Adrian Newey die zegt: 'Ik geloof het wel even en ik doe even een stapje terug. Ik heb andere afleidingen nodig'. Wat grappig is, is dat Allison en Newey allebei gedoken zijn in een zeilbotenrace, die werkt ook met aerodynamica, dat vinden ze gaaf", zo begint Doornbos in het Race Café.

Allison kan nu het verschil maken

Dat de Mercedes W13 en W14 niet goed uit de verf zijn gekomen onder Elliott is volgens Doornbos geen verrassing. Meesterontwerper Allison kon geen verschil meer maken in het design van de laatste twee bolides, omdat hij slechts deels werkzaam was voor Mercedes. Dat gaat nu veranderen.

"Ze (Mercedes, red.) gaan hem nu daar weghalen, dat hebben ze toen ook bij Newey gedaan, en zeggen: 'Nee je moet meer op het circuit aanwezig zijn'. Newey zie je altijd zo met zijn documentjes toch bij die auto's staan kijken, die is bezig in de weekenden. Als jij maar drie dagen per week werkt als CTO, kan je het verschil niet maken", aldus de Rotterdammer.

Paniekerig

Doornbos vindt de plotselinge switch van Allison en Elliott wel wat aan de late kant, waardoor het paniekerig oogt vanuit Mercedes: "Dus dit moet wat gaan veranderen als je het mij vraagt. Het is wat laat, wat paniekerig, want dit had in de winter ook gekund", zo sluit de Ziggo-analist af.

Net binnen

LAAD MEER ARTIKELEN

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties