F1 Nieuws

Ted Kravitz onthult waarom Red Bull zo matig presteerde in Monaco

Ted Kravitz onthult waarom Red Bull zo matig presteerde in Monaco
Red Bull Content Pool
F1 Nieuws

Ted Kravitz onthult waarom Red Bull zo matig presteerde in Monaco

Ted Kravitz onthult waarom Red Bull zo matig presteerde in Monaco
Red Bull Content Pool

Sky Sports-verslaggever Ted Kravitz weet wat er aan de hand was met Red Bull in Monaco. Het Oostenrijkse team, dat normaliter altijd meedoet om de overwinning, viel ontzettend tegen op het stratencircuit en moest tijdens de race genoegen nemen met een zesde plaats voor Max Verstappen en een DNF voor Sergio Pérez. Hoe is dit zo mis kunnen gaan?

Al een aantal weken presteert Red Bull niet meer zoals ze aan het begin van het jaar deden. Tijdens de Grand Prix van China was Max Verstappen nog lovend over zijn RB20 en liet hij weten dat de auto gewoonweg op rails ligt, maar sinds dat moment heeft de Nederlander slechts één race gewonnen en dat deed hij met de hakken over de sloot, in Imola.

Ook in Monaco was de snelheid van de Red Bull niet om over naar huis te schrijven en over de radio lieten zowel Verstappen als teamgenoot Sergio Pérez meerdere malen weten dat de auto niet deed wat zij wilden. Vooral Pérez had heel veel moeite met de bolide, waardoor hij in de kwalificatie in Q1 uitviel en niet verder kwam dan een achttiende positie.

Ted Kravitz weet reden voor terugval

Max Verstappen heeft in Monaco al aangegeven dat het leek alsof hij in een go-kart reed, zonder ophanging en dempers. En volgens Ted Kravitz is dat een juiste beschrijving van wat Verstappen meemaakte op het stratencircuit in Monte Carlo. De Sky Sports-verslaggever weet namelijk waar Red Bull 'de fout in is gegaan'. Fout is daarin wellicht het verkeerde woord, aangezien de afstelling niet fout was in Monaco. De RB20 gaat, door een fundamenteel probleem, gewoon niet goed op een stratencircuit en Kravitz weet waarom.

"Hoe zei Max Verstappen het ook alweer in de kwalificatie? Deze auto is 'glad'. Daarmee bedoelde hij niet glad als in snel in een rechte lijn. Hij bedoelde glad als in geen grip hebben. En waarom is dat? Dat kan ik je vertellen. Het is inherent aan het concept van deze Red Bull", begint Kravitz in Monaco.

"Om een stabiel aerodynamisch platform te creëren om het beste uit de vloer te halen, waar de meeste downforce wordt gegenereerd, hebben ze deze nogal ongebruikelijke extreme ophanging, waarbij ze iets hebben dat ze aan de voorkant 'anti-dive' noemen en aan de achterkant 'anti-squat'. En dus met die geometrie van de ophanging en die karakteristieken van de auto, betekent het dat wanneer de coureur remt, de voorkant zich verzet tegen een duik in de bocht om het aerodynamische platform stabiel te houden."

En volgens Kravitz zit daar het probleem. Om een dergelijk concept te laten werken, moet de auto erg stijf afgesteld worden en dat is juist hetgeen wat funest is op een stratencircuit als Monaco. Daardoor kan je de kerbstones en de hobbels niet nemen zoals je eigenlijk zou willen en verlies je heel veel tijd.

"Om dat platform te laten werken, moet je een stijve afstelling hebben en dat is niet wat je in Monaco wil. Monaco is een circuit waar je niet wil rijden met een stijve aerodynamische set-up. Dus deze Red Bull is van nature niet ingesteld op dit soort circuits. Dit jaar was Monaco het Singapore van 2023, waar Carlos Sainz vorig jaar natuurlijk won."

Win 100x je inzet: als Max Verstappen op het podium eindigt in Las Vegas (ad).
Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+

Net binnen

LAAD MEER ARTIKELEN

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties