F1 Nieuws

'Ferrari en Red Bull sluiten achterkamertjesdeal met FIA'

'Ferrari en Red Bull sluiten achterkamertjesdeal met FIA'
Red Bull Content Pool
F1 Nieuws

'Ferrari en Red Bull sluiten achterkamertjesdeal met FIA'

'Ferrari en Red Bull sluiten achterkamertjesdeal met FIA'
Red Bull Content Pool

Volgens de Italiaanse krant La Gazzetta dello Sport heeft er een deal plaatsgevonden tussen Ferrari, Red Bull en de FIA. Eerder kampte het team van Red Bull met brandstofproblemen, maar in Silverstone kwam de FIA met een regelwijziging die de Oostenrijkse equipe héél goed uitkwam.

In de regelwijziging staat dat teams vanaf nu brandstof mogen koelen onder de twintig graden voorafgaand aan een GP. Voorheen was dit tien graden onder de buitentemperatuur van het land waarin geracet werd. In Spanje kwam Red Bull hierdoor bijna in de problemen. Het team uit Milton Keynes kreeg de brandstof van Max Verstappen en Sergio Pérez namelijk niet op de juiste temperatuur.

Hierdoor moesten beide coureurs bijna achteraan het veld starten. Wanneer teams hun rijders namelijk niet naar buiten sturen voordat het pitstraatlicht op rood gaat, moet er vanuit de pitstraat gestart worden. Beide Red Bull-bolides reden naar buiten met nog acht seconden te gaan voordat het licht op rood ging. Een close call dus voor het Oostenrijkse team.

Zorgen verleden tijd

De stress van Red Bull in Spanje lijkt vanaf nu verleden tijd te zijn. De FIA heeft immers afgesproken dat teams brandstof mogen koelen tot een maximumtemperatuur van twintig graden. Daarbij speelt de buitentemperatuur geen rol meer. Tijdens een warme GP, denk aan races in Singapore of Bahrein bijvoorbeeld, kunnen teams flink voordeel halen uit de nieuwe regel.

Ook weet het Italiaanse medium te melden dat er tijdens koudere GP's, denk aan races in Noordwest-Europa, zelfs gekoeld mag worden onder de twintig graden Celsius. Met name Red Bull lijkt dus een groot voordeel te behalen door de nieuwe regel, maar toch blijft ook Ferrari mogelijk niet met lege handen zitten.

Protest na GP Spanje

Ferrari was namelijk het team dat na afloop van de GP van Spanje een informeel protest indiende bij de FIA tegen Red Bull. Volgens het Italiaanse team zou er zijn gesjoemeld met de brandstoftemperatuur bij Red Bull. De FIA liep de claims van Ferrari na, maar vond niets dat in strijd zou zijn met de regelgeving.

Na de uitspraak van de FIA liet Ferrari weten te eisen dat brandstof voortaan één uur voorafgaand aan de race moet worden gemeten en dat de temperatuur ten alle tijden gelijk moet blijven. Toch is deze eis van Ferrari plots verdwenen. Volgens la Gazzetta dello Sport heeft Ferrari hiervoor een tegenprestatie geëist van Red Bull en de FIA.

Meer motorenwissels

Ferrari is het enige team dit seizoen dat veel problemen aan haar krachtbron kent, ook bij haar klantenteams. Om de betrouwbaarheid van de krachtbron te verbeteren, zou Ferrari hebben gevraagd om motoren in de toekomst te mogen wisselen tussen de kwalificatie en de race. Hierdoor komt er minder stress op de onderdelen binnen de Ferrari-krachtbron. Of de eis van Ferrari wordt ingewilligd is niet bekend, maar het zou zeker voor een nieuwe Formule 1-rel zorgen. Ferrari is immers niet vreemd met het sluiten van achterkamertjesdeals met de FIA. Denk maar terug aan het motorendebacle in de tweede helft van 2019.

Net binnen

LAAD MEER ARTIKELEN

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties