Ferrari legt strategische keuzes in Hongarije uit

Ferrari F1 Media

De Grand Prix van Hongarije zal door veel Ferrari-fans snel vergeten willen worden. Carlos Sainz en Charles Leclerc begonnen de race op plek één en twee en na de pitstop van George Russell reed het duo samen aan kop. Er leek niks aan de hand en zeker Leclerc leek een goede racepace te hebben, maar op een gegeven moment ging het mis voor Ferrari.

Bij de tweede pitstop van Max Verstappen, toen hij zeven seconden achter raceleider Charles Leclerc zat, reageerde Ferrari direct. Leclerc werd naar binnen gehaald, maar omdat hij al twee keer op de medium band gereden had, moest hij op een andere band gezet worden. Vanwege het feit dat er nog meer dan 30 rondes te gaan waren, besloot Ferrari om Leclerc naar buiten te sturen op nieuwe harde banden, waarvan ze wisten dat die moeilijk op te warmen was.

Al direct bleek dat Ferrari de verkeerde keuze had gemaakt. In de outlaps van Verstappen en Leclerc was het verschil in grip duidelijk te zien. Verstappen won in anderhalve ronde namelijk zes (!) seconden op Leclerc en wist hem op die manier in te halen. Na een spin van Verstappen ging hij nogmaals voorbij aan Leclerc, waarna hij de Monegask in zijn spiegel zag verdwijnen.

Uiteindelijk zag Ferrari dat Leclerc te veel tijd zou verliezen op de harde band en haalde ze hem weer naar binnen, om te pitten naar de zachte band. Dit betekende dat hij op de zesde plaats naar buiten kwam, achter Sergio Pérez. Hier bleef Leclerc ook tot en met de finish, waarna Ferrari bakken met kritiek over zich heen kreeg.

Marc Gené, testrijder van Ferrari, geeft na iedere race een debrief op sociale media. Zo ook in Hongarije. De Spanjaard laat in zijn debrief weten waarom het Italiaanse team de keuze voor de harde band maakte.

“Carlos gebruikte aan het einde van de race de zachte compound en die werkte niet goed voor hem. Hij had veel last van graining op zijn voorbanden. Met Charles probeerden we de harde compound, om die graining te voorkomen, maar het lukte hem niet om die banden werkend te krijgen. Natuurlijk zijn we niet blij met deze uitslag, maar het is een unieke race waarbij onze F1-75 niet werkte zoals we hadden gedacht”, aldus Gené.

Net Binnen

Sergio Pérez uit zich over ontwikkeling RB18

In gesprek met het Duitse Bild heeft Sergio Pérez laten weten dat de huidige ontwikkeling van de RB18 vooral in het voordeel van Max...

Charles Leclerc geïrriteerd door andere coureurs: ‘Ik snap niet waarom je dat zou doen’

Charles Leclerc heeft in gesprek met de BBC tekst en uitleg gegeven over zijn fouten in het 2022-seizoen. Ook geeft de Monegask aan zich...

Sergio Pérez waarschuwt teamgenoot: Ik kan iedereen verslaan, ook Max’

Red Bull-coureur Sergio Pérez heeft in gesprek met het Duitse Bild laten weten dat hij teamgenoot Max Verstappen kan verslaan tijdens een F1-weekend. Verder...

Video: David Coulthard neemt de RB8 mee voor een rondje over TT Circuit Assen

Voormalig Red Bull-coureur David Coulthard heeft met een RB8 uit 2012 meerdere rondes over het TT-circuit van Assen gereden. De Schotse coureur was aanwezig...

Mattia Binotto vol goede moed: ‘We hadden vijf races meer moeten winnen’

In gesprek met Sky Sports heeft Ferrari-teambaas Mattia Binotto laten weten dat er veel punten zijn verspeeld door zijn team. Door deze fouten staat...