Ferrari legt strategische keuzes in Hongarije uit

Ferrari F1 Media

De Grand Prix van Hongarije zal door veel Ferrari-fans snel vergeten willen worden. Carlos Sainz en Charles Leclerc begonnen de race op plek één en twee en na de pitstop van George Russell reed het duo samen aan kop. Er leek niks aan de hand en zeker Leclerc leek een goede racepace te hebben, maar op een gegeven moment ging het mis voor Ferrari.

Bij de tweede pitstop van Max Verstappen, toen hij zeven seconden achter raceleider Charles Leclerc zat, reageerde Ferrari direct. Leclerc werd naar binnen gehaald, maar omdat hij al twee keer op de medium band gereden had, moest hij op een andere band gezet worden. Vanwege het feit dat er nog meer dan 30 rondes te gaan waren, besloot Ferrari om Leclerc naar buiten te sturen op nieuwe harde banden, waarvan ze wisten dat die moeilijk op te warmen was.

Al direct bleek dat Ferrari de verkeerde keuze had gemaakt. In de outlaps van Verstappen en Leclerc was het verschil in grip duidelijk te zien. Verstappen won in anderhalve ronde namelijk zes (!) seconden op Leclerc en wist hem op die manier in te halen. Na een spin van Verstappen ging hij nogmaals voorbij aan Leclerc, waarna hij de Monegask in zijn spiegel zag verdwijnen.

Uiteindelijk zag Ferrari dat Leclerc te veel tijd zou verliezen op de harde band en haalde ze hem weer naar binnen, om te pitten naar de zachte band. Dit betekende dat hij op de zesde plaats naar buiten kwam, achter Sergio Pérez. Hier bleef Leclerc ook tot en met de finish, waarna Ferrari bakken met kritiek over zich heen kreeg.

Marc Gené, testrijder van Ferrari, geeft na iedere race een debrief op sociale media. Zo ook in Hongarije. De Spanjaard laat in zijn debrief weten waarom het Italiaanse team de keuze voor de harde band maakte.

“Carlos gebruikte aan het einde van de race de zachte compound en die werkte niet goed voor hem. Hij had veel last van graining op zijn voorbanden. Met Charles probeerden we de harde compound, om die graining te voorkomen, maar het lukte hem niet om die banden werkend te krijgen. Natuurlijk zijn we niet blij met deze uitslag, maar het is een unieke race waarbij onze F1-75 niet werkte zoals we hadden gedacht”, aldus Gené.

Net Binnen

Bizar. Max Verstappen krijgt eigen fan-tribune in Las Vegas

De Max Verstappen-tribune is inmiddels een bekend fenomeen in Europa! Tijdens de Grand Prix van België, Oostenrijk, Hongarije en Nederland worden jaarlijks duizenden Nederlandse...

BREAKING. Haas onthult als eerste team de livery voor 2023

MoneyGram Haas F1 Team, zoals het team van Gene Haas in 2023 door het leven gaat, heeft als eerste de nieuwe livery onthuld. Op...

Red Bull voelt pijn van handicap nu al: ‘Het beperkt ons’

Red Bull Racing overtrad in 2021 het budgetplafond-limiet en kreeg daarvoor een fikse straf van de FIA. Naast een geldboete van zeven miljoen dollar,...

Alfa Romeo onthult speciale livery in aanloop naar nieuw seizoen

De Alfa Romeo Sauber zal de nieuwe bolide voor 2023, de C43, op dinsdag 7 februari onthullen. Maar een week eerder heeft het team...

Fred Vasseur geeft eerste hint weg over nieuwe Ferrari

Ferrari gaat 2023 in met een nieuwe teambaas. Fred Vasseur kwam op 1 januari over van Alfa Romeo naar het team uit Maranello, nadat...

‘Liberty Media heeft genoeg van FIA-voorzitter en wil hem vervangen’

Liberty Media, de eigenaren van de Formule 1, zijn helemaal klaar met Mohammed Ben Sulayem. De FIA-voorzitter, die in december van 2021 het stokje...

‘Red Bull RB19 zal grotendeels anders zijn dan de RB18’

Max Verstappen wist in 2022 het Formule 1-kampioenschap op dominante wijze te winnen. Vooral na de zomerstop was de Red Bull Racing RB18 ijzersterk,...