F1 Nieuws

Ferrari legt strategische keuzes in Hongarije uit

Ferrari legt strategische keuzes in Hongarije uit
Ferrari F1 Media
F1 Nieuws

Ferrari legt strategische keuzes in Hongarije uit

Ferrari legt strategische keuzes in Hongarije uit
Ferrari F1 Media

De Grand Prix van Hongarije zal door veel Ferrari-fans snel vergeten willen worden. Carlos Sainz en Charles Leclerc begonnen de race op plek één en twee en na de pitstop van George Russell reed het duo samen aan kop. Er leek niks aan de hand en zeker Leclerc leek een goede racepace te hebben, maar op een gegeven moment ging het mis voor Ferrari.

Bij de tweede pitstop van Max Verstappen, toen hij zeven seconden achter raceleider Charles Leclerc zat, reageerde Ferrari direct. Leclerc werd naar binnen gehaald, maar omdat hij al twee keer op de medium band gereden had, moest hij op een andere band gezet worden. Vanwege het feit dat er nog meer dan 30 rondes te gaan waren, besloot Ferrari om Leclerc naar buiten te sturen op nieuwe harde banden, waarvan ze wisten dat die moeilijk op te warmen was.

Al direct bleek dat Ferrari de verkeerde keuze had gemaakt. In de outlaps van Verstappen en Leclerc was het verschil in grip duidelijk te zien. Verstappen won in anderhalve ronde namelijk zes (!) seconden op Leclerc en wist hem op die manier in te halen. Na een spin van Verstappen ging hij nogmaals voorbij aan Leclerc, waarna hij de Monegask in zijn spiegel zag verdwijnen.

Uiteindelijk zag Ferrari dat Leclerc te veel tijd zou verliezen op de harde band en haalde ze hem weer naar binnen, om te pitten naar de zachte band. Dit betekende dat hij op de zesde plaats naar buiten kwam, achter Sergio Pérez. Hier bleef Leclerc ook tot en met de finish, waarna Ferrari bakken met kritiek over zich heen kreeg.

Marc Gené, testrijder van Ferrari, geeft na iedere race een debrief op sociale media. Zo ook in Hongarije. De Spanjaard laat in zijn debrief weten waarom het Italiaanse team de keuze voor de harde band maakte.

"Carlos gebruikte aan het einde van de race de zachte compound en die werkte niet goed voor hem. Hij had veel last van graining op zijn voorbanden. Met Charles probeerden we de harde compound, om die graining te voorkomen, maar het lukte hem niet om die banden werkend te krijgen. Natuurlijk zijn we niet blij met deze uitslag, maar het is een unieke race waarbij onze F1-75 niet werkte zoals we hadden gedacht", aldus Gené.

Net binnen

LAAD MEER ARTIKELEN

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties