Ferrari-coureur Carlos Sainz is ondanks zijn zesde plaats tijdens de Grand Prix van Las Vegas allerminst te spreken over de werkwijze van de Formule 1. Voorafgaand aan de start reden er namelijk auto's over het circuit die olie lekten. Hierdoor waren sommige gedeeltes van de baan erg glad.
Sainz kende een minder raceweekend in Las Vegas. Tijdens de eerste vrije training reed hij namelijk over een losgeschoten putdeksel heen waardoor de onderkant van zijn Ferrari-bolide erg veel schade opliep. Hoewel de fout bij de makers van de baan lag, moesten Sainz en Ferrari wel zelf op de blaren zitten.
Ferrari was immers meer dan een miljoen dollar kwijt om de bolide van Sainz weer op te lappen én de Spanjaard kreeg een gridstraf van tien plaatsen omdat hij door de schade een nieuwe batterij moest plaatsen in zijn SF23. Deze batterij viel namelijk niet in de vooraf toegewezen hoeveelheid en dus moest Sainz een gridstraf incasseren.
Lees ook
Helmut Marko onhult: 'Dat zorgde voor de inhaalactie van Leclerc'
Lando Norris toont beelden uit ziekenhuis na ongeluk in Las Vegas
Toto Wolff vreest niet voor herhaling Abu Dhabi 2021: 'Hebben nu een fatsoenlijke wedstrijdleider'
Onacceptabel en oneerlijk
Na afloop van de race blikt een chagrijnige Sainz dan ook terug op zijn race. "De start van de race was erg tricky. De binnenkant van de baan was vies door allemaal olie en ook had ik last van vuile lucht achter de andere auto's voor mij en de lage temperatuur in mijn banden.
Ik zag al een oliespoor achter de auto's van de rijdersparade. Daar moet de FIA echt naar gaan kijken, want het is onacceptabel en oneerlijk dat we een uur voor de start van de race auto's over de baan laten rijden die olie lekken. De olie heeft misschien veel van de crashes in de eerste bocht veroorzaakt", begint Sainz.
Dat was bizar
Naast het feit dat er olie op de baan lag, ziet Sainz nog een verbeterpunt voor de Formule 1 en FIA. "We moeten op zoek naar een oplossing qua veiligheid. De eerste ronde was bizar en het is niet te beschrijven hoe het voelt als je met 340 kilometer per uur rijdt en je weet dat je auto niet gaat stoppen.
Het leek bij de herstart alsof ik op ijs reed", aldus een ontevreden Sainz, die doelt op de lage bandentemperaturen die gedurende het hele raceweekend in Las Vegas een grote rol van betekenis hebben gespeeld.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties