F1 Nieuws

Helmut Marko onhult: 'Dat zorgde voor de inhaalactie van Leclerc'

Helmut Marko onhult: 'Dat zorgde voor de inhaalactie van Leclerc'
Red Bull Content Pool
F1 Nieuws

Helmut Marko onhult: 'Dat zorgde voor de inhaalactie van Leclerc'

Helmut Marko onhult: 'Dat zorgde voor de inhaalactie van Leclerc'
Red Bull Content Pool

Volgens Helmut Marko was Sergio Pérez kansloos tegenover Charles Leclerc aan het einde van de Grand Prix van Las Vegas. De Mexicaan lag op de tweede plek, maar wist deze niet vast te houden, waardoor hij de race afsloot als derde.

Voor lange tijd leek het erop dat Pérez een één-twee zou binnenhalen voor Red Bull Racing. Max Verstappen werd zelfs gevraagd om wat snelheid te verminderen, zodat hij zijn teamgenoot een slipstream kon geven in de laatste twee ronden, maar dit bleek uiteindelijk niet genoeg te zijn.

In de twee na laatste bocht ging Leclerc alsnog voorbij aan Pérez, die een enerverende race kende. Aan het begin van de Grand Prix kende Checo een touché met Valtteri Bottas, waardoor hij al snel een pitstop moest maken en achterin het veld terug de baan op kwam. Een paar ronden later reed hij aan de leiding. Zo op en neer ging de GP voor de Mexicaan. Red Bull-adviseur Helmut Marko heeft dan ook alleen maar positieve woorden over voor Pérez.

"Hij was laatste na de eerste ronde en reed sensationeel. Hij had een andere vleugelafstelling dan Max, dus hij was langzamer op de rechte stukken dan Ferrari. Dat leidde uiteindelijk tot de inhaalmanoeuvre van Leclerc", onthult Marko bij het Oostenrijkse ServusTV.

Ferrari klasse apart op de rechte stukken

Waar Red Bull Racing aan het begin van het seizoen niet bij te houden was op de rechte stukken, vooral met de DRS-vleugel open, is dat nu niet meer het geval. Ferrari is tegenwoordig het team met de beste topsnelheid, wat vooral komt door de krachtige motor. Dat Pérez P3 kwijtraakte is volgens Marko dan ook helemaal niet zo gek.

"Ferrari is over het algemeen sneller op de rechte stukken, ze hebben meer vermogen. Blijkbaar heeft Leclerc ook de batterij geoptimaliseerd, zodat hij op de rechte stukken alles had wat hij nodig had. Uiteindelijk was hij [Pérez] misschien een beetje verrast. Maar als hij naar de binnenkant had gereden, was hij misschien wel gecrasht. Dus uiteindelijk is het alleen maar goed."

Net binnen

LAAD MEER ARTIKELEN

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties