Vanaf 2026 gaat Red Bull met een eigen motor rijden. In samenwerking met Ford zal de Red Bull-krachtbron ontwikkelt worden voor Max Verstappen. In eerste instantie leek het erop dat de eerste resultaten zorgwekkend zouden zijn, maar teambaas Christian Horner ontkent alles.
In gesprek met Motorsport.com, blikt Horner terug op de eerste maanden waaraan gewerkt werd binnen Red Bull Powertrains. Een aantal maanden gaan er al geluiden rond dat de resultaten 'zorgwekkend' zouden zijn, maar Horner wil daar niets van weten. "We gaan pas in 2026 zien hoe we ervoor staan, maar tot nu toe bereiken we onze doelen. We zijn nog maar twee jaar bezig en de resultaten die we tot nu toe hebben behaald zijn indrukwekkend" , aldus de Engelsman.
Voor Red Bull Racing is het de eerste keer dat ze nu met een eigen krachtbron op de grid zullen staan. Voorheen is Red Bull altijd een klantenteam geweest. Het neemt dus de nodige risico's met zich mee, maar volgens Horner loopt het topteam van Red Bull op schema: "We hebben een goed track record op het gebied van het bouwen van een goed chassis", zei Horner. "We zijn met het motorenproject aan iets compleet nieuws begonnen, maar we hebben uitstekende mensen binnen het team en de faciliteiten zijn uitstekend. Het is natuurlijk dapper wat we doen, maar als we dat niet zouden zijn, dan hadden we ook niet 117 races gewonnen. Ik weet zeker dat het zich gaat uitbetalen".
Het is nog maar de vraag of Max Verstappen ook zo positief naar de cijfers uit de Red Bull Powertrains-fabriek kijkt. Volgens vader Jos Verstappen is het zaak om 'verder te kijken' dan alleen Red Bull, als het gaat om 2026.
Lees ook
Goede vriend Adrian Newey spreekt zich uit over mogelijke transfer naar Ferrari
Jos Verstappen hint naar vertrek Max Verstappen: 'Moeten verder kijken'
Motorgeschiedenis Red Bull
Toen Red Bull in 2005 in de Formule 1 kwam, werkte het ook samen met Ford. Met een door Ford ontwikkelde Cosworthmotor-motor, beleefde de Oostenrijkse renstal een teleurstellend eerste seizoen. Na één jaar stapte het topteam over naar Ferrari. Maar ook met de Italiaanse krachtbron werden geen overwinningen gepakt. Vanaf 2007 gebruikte men de Renault-motor en in 2009 werden de eerste echte successen geboekt, met de eerste overwinning van Sebastian Vettel in China.
Van 2010 tot en met 2013 werden de rijders- en constructeurstitels gepakt. Na het nieuwe motorreglement in 2014, lukte Renault het niet meer om een krachtige motor te bouwen voor Red Bull en dus stapte het topteam in 2019 over naar Honda. Inmiddels is het team weer een aantal keren wereldkampioen geworden en ook dit jaar lijkt de titel slechts een formaliteit.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties