F1 Nieuws

Collega Formule 1-coureur: 'Max had een straf moeten krijgen'

Collega Formule 1-coureur: 'Max had een straf moeten krijgen'
Red Bull Content Pool
F1 Nieuws

Collega Formule 1-coureur: 'Max had een straf moeten krijgen'

Collega Formule 1-coureur: 'Max had een straf moeten krijgen'
Red Bull Content Pool

Volgens George Russell was het niet eerlijk dat Lando Norris een straf ontving tijdens de Grand Prix van de Verenigde Staten, terwijl Max Verstappen wegkwam zonder een interventie van de stewards. In hun onderlinge duel ging het hard tegen hard, wat in bocht 12 leidde tot een incident, waarbij beide coureurs van de baan gingen. Daar is sindsdien veel over gesproken.

Veel mensen zijn van mening dat Max Verstappen moet stoppen met zijn manier van racen, die volgens velen te agressief is. Hoofdrolspeler Lando Norris vindt zelf dat Verstappen gewoon de beste ter wereld is in wat hij doet en ook George Russell is het niet eens met het argument dat Verstappen rustiger aan moet doen. Volgens de Mercedes-coureur houdt de Nederlander zich netjes aan de regels, wat betekent dat de regels aanpassing nodig hebben.

In zijn ogen is het namelijk niet de bedoeling dat een coureur zijn auto helemaal naar buiten kan laten lopen, zonder daar een straf voor te krijgen. De voorzitter van de GDPA [Grand Prix Drivers Association] laat dan ook weten dat hij duidelijkere regels wil.

"Je hebt een reglement nodig, je hebt een soort richtlijn nodig, vooral als we elke week andere stewards hebben die er een iets andere interpretatie op na houden", begint de Brit, die daarna terugkijkt op het incident tussen Verstappen en Norris. "Ik vond mijn hard, maar waarschijnlijk wel terecht. Als ik naar die van Lando kijk, denk ik dat die waarschijnlijk ook correct was, maar Max had waarschijnlijk ook een straf moeten krijgen voor het van de baan rijden [van Lando, red.]."

Circuits zijn deels schuld

Naast het feit dat de regels aanpassing nodig hebben, vindt Russell ook dat de circuits tegenwoordig te veel 'run off' hebben, waardoor het ook uitnodigt om de auto naar buiten te laten lopen. Dat is niet de bedoeling van racen en dat wil hij dan ook veranderen.

"Voor mij is de hoofdoorzaak van het probleem een circuit waarop je wijd kunt rijden. En als we Oostenrijk vorig jaar als voorbeeld nemen, dan had je 300 track limits op dat circuit. Ze legden er grind neer en plots waren die problemen verdwenen. Als je grind in die bocht legt, gaat Lando er niet vandoor en haalt hij niet in, en Max remt niet zo laat en gaat er ook niet vandoor. Dus ik denk dat we de oorzaak moeten aanpakken."

Net binnen

LAAD MEER ARTIKELEN

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties