Doordat Max Verstappen aan het einde van de GP van Imola zijn tanden in het stuur zette, wist hij met zijn RB20 de auto van Lando Norris op 0,7 seconden afstand te houden bij het passeren van de finishlijn. Maar het was op het randje, want het had niet veel gescheeld of de Nederlander had een straf aan zijn broek gehad, waarmee hij zijn Grand Prix overwinning had moeten afstaan aan zijn McLaren-concurrent.
Verstappen reed op het circuit van Imola op zaterdag verrassend naar zijn achtste pole position op rij, waarmee hij het record van Ayrton Senna evenaarde, uitgerekend op de baan waar de Braziliaan 30 jaar geleden door een zware crash om het leven kwam. Ondanks de balansproblemen van de RB20 reed Verstappen ook op de zondag al vroeg weg bij de McLarens en Ferrari's, maar daar was wel het nodige pushwerk voor nodig. Desondanks reed de Nederlander op de mediumband naar wat leek een makkelijke overwinning.
Maar toen de bandenwissel plaatsvond en de drievoudig wereldkampioen op de harde band verder moest, werd al snel duidelijk dat er twijfels waren of Verstappen de race op die band wel uit kon rijden, het bleek onmogelijk om de band te activeren in de 'window' die gewenst was. Daardoor kwam Lando Norris steeds dichterbij.
Maar om de Engelse coureur te verdedigen, mocht Verstappen de baan niet meer verlaten, in de eerste 25 ronden van de 63 reed de Red Bull Racing-coureur namelijk al drie keer over de track limits heen, wat hem een officiële waarschuwing opleverde. Ging de Nederlander nóg een keer over de lijn, dan volgde er een tijdstraf van vijf seconden en was Verstappen als tweede geëindigd.
Lees ook
Christian Horner spreekt zich uit over Red Bull-toekomst Sergio Pérez: 'Dan zullen we beslissingen nemen'
Christian Horner heeft somber bericht voor Max Verstappen na overwinning in Imola
Reactie Verstappen
Na afloop sprak de Nederlander over zijn ervaringen in de laatste vijftien ronden. "De laatste paar ronden kwam Lando steeds dichterbij en toen werd het wat lastiger. Ik moest de baan zoveel mogelijk gebruiken, maar ik moest ook binnen de lijntjes blijven kleuren. Gelukkig lukte dat, maar ik moest mij er wel voor concentreren. Bij elke exit moet je zeker weten wat je aan het doen bent", aldus de racewinnaar in Imola.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties