Alpine-coureur Esteban Ocon heeft teruggekeken op zijn absolute dieptepunt in zijn Formule 1-carrière. De Fransman heeft het dit jaar zwaar als rijder bij het team dat de rode lantaarn draagt, maar het komt niet in de buurt van het gevoeld dat hij in 2019 had, toen hij zonder zitje zat na een imposant seizoen in de koningsklasse van de autosport.
In 2019 moest hij zijn zitje bij Force India namelijk afstaan aan Lance Stroll, wiens vader het team had gekocht. Ocon besloot daarom om zich in 2019 bij Renault te voegen, echter kaatste de deal op het allerlaatste moment toch af. Dit betekende dat hij zonder zitje achterbleef en het moest doen met een reserverol bij Mercedes, waar hij zijn opleiding genoot.
Maar ook daar kwam hij voor een vervelende verrassing te staan. Hij zou een aantal maanden niet in een Mercedes-auto rijden, alvorens hij zijn eerste test zou rijden. Ocon was bang dat hiermee zijn droom om in de Formule 1 uit te komen verkeken was, waarna hij huilend in de auto besefte dat het weleens over kon zijn. Tegenover de High Performance Podcast laat hij weten dat dat zijn absolute dieptepunt was in zijn F1-carrière: "In 2019 kwam ik aan bij de eerste race om te praten met Mercedes over wanneer ik de auto zou gaan testen. Toen werd mij verteld dat dat drie/vier maanden later pas zou gaan gebeuren. Ik herinner mij dat ik in de auto op de parkeerplaats moest huilen. Dat was mijn absolute dieptepunt, maar gelukkig hebben we daarna alsnog een oplossing kunnen vinden om mijn comeback te realiseren."
Lees ook
Stewards verdenken Fernando Alonso van veroorzaken crash George Russell in Australië
Lewis Hamilton in zak en as door 'slechtste start ooit' na uitvalbeurt in Australië
Misgelopen deals
Dat Ocon geen zitje had in 2019 was toentertijd vreemd, aangezien hij een zeer goede indruk had achtergelaten in zowel 2017 als 2018. Maar de Franse coureur maakt nu zelf duidelijk dat hij bij twee teams aan de slag, maar dat hij zelf één aanbod afwees en de andere overeenkomst door een 'misverstand' niet tot stand kwam.
"We hadden twee contracten, met twee teams. Eén was al getekend, ik hoefde alleen zelf nog te tekenen. Het leek zeker: ik zou gaan racen voor dat team in 2019. Toch besloten we om niet in zee te gaan met hen en voor het andere team te gaan. Helaas kwamen we er, door een misverstand tussen beide partijen, óók met hen niet uit. Iets waar ik zelf geen invloed op heb gehad. Het was namelijk niet op basis van mijn prestaties, als die er namelijk niet waren geweest, had ik het makkelijker een plek kunnen geven."
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties