Het team van Williams heeft van zich afgebeten nadat Mercedes-coureur George Russell het team uit Grove een favorietenrol heeft gegeven voor het 2026-seizoen, het jaar waarin de koningsklasse van de autosport drastisch op de schop gaat.
Aankomend jaar staat de Formule 1 voor een zeer grote verandering. Zo worden de auto's kleiner, lichter, smaller, komt er een nieuwe motorformule, treedt er een elfde team toe tot de grid, komt het DRS-systeem te verdwijnen en krijgen teams en coureurs de beschikking over actieve aerodynamica.
Lees ook
Aston Martin-coureur spreekt duidelijke taal na geruchten over megatransfer Max Verstappen
Ralf Schumacher zag grote overtreding tijdens GP Canada: 'Zelfs Verstappen zou zoiets niet doen'
Het extreme weerbericht voor de F1 Grand Prix van Oostenrijk
Russell ziet favorietenrol voor Williams
Vanwege die grote verandering, de grootste verandering die F1-designlegende Adrian Newey zich kan herinneren, kan de pikorde er komend jaar een heel stuk anders uitzien dan momenteel het geval is. Velen zien in Mercedes een grote kanshebber om de beste auto en motor van het veld te hebben in 2026. Russell denkt echter ook dat zijn oude team Williams aankomend seizoen een goede kans maakt, mede door de Mercedes-motor die achterin de bolide uit Grove ligt.
"Misschien zal het (Williams, red.) volgend jaar niet een van de vier beste teams zijn. Je hebt gezien hoe goed Williams het dit jaar al doet, en er gaan geruchten dat ze al 100 procent klaar zijn voor volgend jaar", begon Russell.
"Ze krijgen een Mercedes-motor achterin. Misschien worden zij wel het te kloppen team, niemand weet het. Het is dus een heel moeilijke tijd voor mensen als James Allison (technisch directeur van Mercedes) en Toto om te beslissen wanneer ze volgend jaar volledig de trekker overhalen", aldus Russell.
Williams reageert op uitspraak Russell
James Vowles, de teambaas van Williams, kreeg de uitspraak van zijn oud-coureur voorgelegd en liet weten erg gevleid te zijn door de woorden van Russell. Echter, Vowles wil liever niet op de zaken vooruit lopen wat betreft 2026.
"Ik vind zijn hem (en zijn opmerking) erg aardig, maar er is een maar. Ik weet hoe efficiënt Mercedes is in alle structuren en systemen, ik weet hoeveel verder we onze [productie]data ten opzichte van hen moeten opschuiven om dat te bereiken", begon Vowles.
"Dus als je het bekijkt als de efficiëntie per minuut die je kunt besteden aan verschillende infrastructuren, waaronder de windtunnel, dan zijn we nog steeds niet waar we moeten zijn. Dat is de simpele waarheid achter dit alles, maar ik denk wel dat je een stap vooruit zult zien van onze kant, omdat we echt veel aandacht hebben besteed aan wat we doen voor 2026", aldus Vowles in gesprek met The Race.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties