Ferrari-teambaas Frédéric Vasseur heeft in gesprek met Motorsport.com laten weten dat het hebben van een flexibele voor- of achtervleugel "zeker een enorm verschil" heeft gemaakt tijdens het 2024-seizoen, een van de meest competitieve seizoenen uit de geschiedenis van de Formule 1.
Afgelopen seizoen was er een hoop te doen over flexibele voor- en achtervleugels. Met name het team van McLaren werd vaak genoemd in de discussie over het gebruik van flexibele vleugels. Vanuit McLaren zelf kwam echter altijd het bericht dat alles op de MCL38 legaal was.
Na afloop van de Grand Prix van Azerbeidzjan bestempelde de FIA de achtervleugel van McLaren overigens als illegaal en moest het team uit Woking veranderingen doorvoeren.
Norris ziet flexi-wings niet voor voordeel zorgen
Echter, McLaren-coureur Lando Norris vertelde na afloop van de Grand Prix van Singapore, die hij op zeer dominante wijze wist te winnen, dat het voordeel van een flexibele voor- of achtervleugel enorm beperkt was.
"We hebben niets aan de auto veranderd ten opzichte van vorig weekend of het weekend daarvoor. We hebben zelfs tweaks moeten maken aan sommige vleugels en dingen waar mensen over klaagden", begon Norris.
"Maar we hadden nog steeds een geweldig weekend en waarschijnlijk een van onze meest dominante weekenden hier, dus ik denk niet dat dat het verschil heeft gemaakt. De auto is al een hele tijd mega", aldus Norris.
Lees ook
Red Bull-kopstuk ziet groot verschil met rest van F1-grid: 'Dat doen we meer dan ieder ander team'
Ted Kravitz trekt opmerkelijke conclusie over Max Verstappen na interne ruzies binnen Red Bull
Vasseur druist in tegen uitspraak Norris
Ferrari-teambaas Vasseur is het echter niet eens met de uitspraken van het McLaren-kamp. Volgens Vasseur was er afgelopen seizoen namelijk wel degelijk een voordeel voor teams die gebruik maakten van flexibele voor- en achtervleugels vanwege de competitiviteit van alle vier de topteams.
"Het is waar dat hoe meer de concurrentie krap wordt, hoe meer we op details letten. Ik weet niet zeker of we zoveel aandacht besteden aan details als er zes tienden tussen de auto's zaten", begon Vasseur.
"Maar als je races als Monza had, met vier of vijf auto's binnen een tiende, als je een flexi-wing en zo hebt, dan maakt dat zeker een enorm verschil", aldus Vasseur in gesprek met Motorsport.com.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties