F1 Nieuws

Formule 1-kopstuk deelt kijk op controversieel Mercedes-foefje: 'Moeten we dit wel willen?'

Formule 1-kopstuk deelt kijk op controversieel Mercedes-foefje: 'Moeten we dit wel willen?'
Mercedes F1 Media
F1 Nieuws

Formule 1-kopstuk deelt kijk op controversieel Mercedes-foefje: 'Moeten we dit wel willen?'

Formule 1-kopstuk deelt kijk op controversieel Mercedes-foefje: 'Moeten we dit wel willen?'
Mercedes F1 Media

Technisch directeur van de Formule 1 Pat Symonds heeft voor de camera van F1 TV tekst en uitleg gegeven over de controversiële voorvleugel van de Mercedes W15. Volgens Symonds is de voorvleugel legaal, maar moet men zich afvragen of de Formule 1 dergelijke innovatie wel nodig heeft.

Mercedes presenteerde als een-na-laatste team van de grid haar nieuwe Formule 1-bolide voor aankomend seizoen. Een aantal uur na de presentatie van de nieuwe bolide, reden zowel George Russell als Lewis Hamilton in de auto voor een zogenaamde 'shakedown' op het circuit van Silverstone.

Technisch hoogstandje

Naarmate er foto's van de shakedown naar buiten kwamen, viel er iets op aan de voorvleugel van de W15. Daar was namelijk een 'element' van de voorvleugel te zien dat enkel en alleen aan de voorvleugel zelf leek vast te zitten.

Bij nadere inspectie bleek het onderdeel echter met behulp van een zogenaamde 'legality wire' vast te zitten aan de neus, zoals de regels het voorschrijven. Technisch gezien doet Mercedes dus niet wat tegen de regels is, maar er kwamen een hoop vragen vanuit de paddock over het onderdeel.

Onderdeel is legaal

Tijdens een mediamoment in Bahrein reageerde Mercedes-teambaas Toto Wolff op enkele vragen over de voorvleugel van de W15.

"Onze vleugel is volkomen legaal, want we hebben het onder toezicht van de FIA ontworpen. Het is niet zo dat je een geweldig idee hebt, het zomaar op je auto zet en dan afwacht of er een protest komt. Zoiets gaat altijd in samenspraak met de FIA", aldus Wolff.

"Geest van de reglementen"

Nu heeft ook Symonds op het technische hoogstandje gereageerd. "(De vleugel) voldoet aan de reglementen, daarover bestaat geen enkele twijfel. Maar je moet de vraag stellen of we dit wel moeten willen? Is dit iets wat we willen zien? De FIA heeft een grote groep die gaat over de aerodynamica en zij kunnen zeggen dat er niets mis is met een design of dat het iets is dat tegen de geest van de reglementen ingaat. We gaan het zien", aldus Symonds.

Net binnen

LAAD MEER ARTIKELEN

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties