F1 Nieuws

George Russell zet vraagtekens bij werking van Red Bull-concept

George Russell zet vraagtekens bij werking van Red Bull-concept
Mercedes F1 Media
F1 Nieuws

George Russell zet vraagtekens bij werking van Red Bull-concept

George Russell zet vraagtekens bij werking van Red Bull-concept
Mercedes F1 Media

Mercedes-coureur George Russell heeft in gesprek met RacingNews365 zijn vraagtekens gezet bij de werking van het Red Bull-design. Volgens de Brit zou het concept namelijk niet zomaar werken als zijn team het op de W14 zou toepassen.

Afgelopen seizoen verwelkomde de Formule 1 nieuwe, drastisch andere technische reglementen. In plaats van downforce via de voorvleugel en bargeboards te genereren, zouden de nieuwe bolides namelijk via het welbekende 'ground-effect' downforce opbouwen. Red Bull-topman Adrian Newey gaf voorafgaand aan het 2022-seizoen aan bang te zijn voor een eenheidsworst qua designs. Neweys angst werd geen werkelijkheid, want momenteel kent de Formule 1-grid maar liefst drie compleet verschillende concepten.

Het eerste design is het Red Bull-concept. Daarbij kennen de sidepods van de auto een diep uitgesneden kanaal dat lucht naar de achterkant van de auto moet helpen. Als tweede concept is er het badkuip-concept van Ferrari. Daarbij kent de bolide een diepe badkuip-achtige vorm waarbij lucht met behulp van het coanda-effect naar de achterkant van de auto wordt gebracht. Als laatste is er het Mercedes-concept. Hierbij kent de bolide nauwelijks sidepods waardoor de zijkant van de bolide erg smal wordt.

Niet efficiënt

Waar Red Bull afgelopen seizoen beide wereldtitels mee naar huis wist te nemen en Ferrari enkele race-overwinningen mee naar Maranello nam, behaalde Mercedes slechts één GP-zege met haar concept. Voor dit jaar koos het team uit Brackley voor een kleine tweak van het 2022-concept, maar opnieuw lijkt het 'zero sidepod'-concept niet efficiënt genoeg te zijn.

Het zorgt voor twijfels bij onder meer Lewis Hamilton en Toto Wolff. De twee Mercedes-kopstukken lieten in Sakhir weten dat Mercedes van het zero sidepod-concept af moet en wellicht moet switchen naar een Red Bull-achtige bolide. Russell is echter niet zeker van de werking van een Red Bull-achtige Mercedes-auto.

"We hebben altijd verschillende concepten onderzocht, maar de reden voor het huidige concept is omdat we nog altijd geloven dat het concept haar vruchten af kan werpen. Als we komende week ineens met Red Bull-sidepods op de grid verschijnen, dan zijn we niet ineens een halve seconde sneller. De échte snelheid komt vanuit de vloer van de auto", zegt Russell.

Mercedes-topman Mike Elliott liet in een recente YouTube-video van het team weten dat er grote wijzigingen aan de W14 aan zitten te komen. Wat voor wijzigingen dat zijn, is (nog) niet bekend.

Net binnen

LAAD MEER ARTIKELEN

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties