F1 Nieuws

Gianpiero Lambiase legt zijn functie als Verstappens race-engineer uit: 'Dat is mijn taak'

Gianpiero Lambiase legt zijn functie als Verstappens race-engineer uit: 'Dat is mijn taak'
F1 Nieuws

Gianpiero Lambiase legt zijn functie als Verstappens race-engineer uit: 'Dat is mijn taak'

Gianpiero Lambiase legt zijn functie als Verstappens race-engineer uit: 'Dat is mijn taak'

'GP', zoals Max Verstappen zijn race-engineer altijd noemt over de radio, heet eigenlijk Gianpiero Lambiase. Hij studeerde op University College London en behaalde daar zijn diploma in Mechanical Engineering.

Sinds 2005 werkte Lambiase in de Formule 1 en in 2015 maakte hij de overstap naar Red Bull Racing, nadat Sebastian Vettel hem per se wilde hebben. De kieskeurige Duitser heeft hem zelfs persoonlijk een sollicitatiegesprek laten houden, waarna hij helemaal overtuigd was: GP moest zijn nieuwe engineer worden.

Lambiase was ook enthousiast over die samenwerking en kwam naar Red Bull Racing, maar tot zijn grote schrik besloot Sebastian Vettel toen ineens om te vertrekken naar Ferrari, waardoor GP met Daniil Kvyat moest werken. Dat duurde alleen niet lang, aangezien hij iets meer dan een jaar later met Verstappen gekoppeld werd.

Wat doet Lambiase?

Inmiddels zijn de twee onafscheidelijk en in The Red Bulletin, het magazine van Red Bull, wordt Lambiase geïnterviewd. Wat is zijn precieze rol binnen het team en hoe werkt hij samen met Verstappen?

"Het is mijn taak om ervoor te zorgen dat Max in het weekend de best mogelijke auto heeft", begint de Brit. "Bij Red Bull Racing hebben coureurs twee race-engineers: de ene is verantwoordelijk voor de elektronica, de andere ben ik. Voor elke race werken we de basisafstelling van de auto uit aan de hand van onze bevindingen in de simulator in Milton Keynes. Daarna bepalen we onze plannen voor de drie vrije trainingen om de tijd zo efficiënt mogelijk te gebruiken. Dit omvat het coördineren van afzonderlijke gebieden, van aerodynamica tot banden en de motor", aldus GP.

Geheimzinnig

Lambiase bepaalt dus mede hoe Verstappen zijn vrije trainingen rijdt en communiceert veel met de Nederlander. Maar als de auto eenmaal op de baan is, kan hij hem natuurlijk niet meer zo makkelijk bereiken. Dan moeten ze via de radio communiceren. Als ze dat doen, moeten ze wel rekening houden met het feit dat ze niet alles kunnen zeggen, omdat er wat mensen meeluisteren.

"Als je iedereen meerekent, kunnen dat wel 40 tot 50 mensen zijn [die meeluisteren], van het controlecentrum in de fabriek tot de monteurs op het circuit."

Net binnen

LAAD MEER ARTIKELEN

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties