F1 Nieuws

Helmut Marko benoemt het grootste voordeel voor McLaren in gevecht met Max Verstappen

Helmut Marko benoemt het grootste voordeel voor McLaren in gevecht met Max Verstappen
HOCH ZWEI/BSR Agency
F1 Nieuws

Helmut Marko benoemt het grootste voordeel voor McLaren in gevecht met Max Verstappen

Helmut Marko benoemt het grootste voordeel voor McLaren in gevecht met Max Verstappen
HOCH ZWEI/BSR Agency

Red Bull-topman Helmut Marko heeft in gesprek met Viaplay laten weten waar McLaren momenteel een voordeel heeft in de strijd met Max Verstappen. Volgens de Oostenrijkse oud-coureur wint het team uit Woking het met name van Verstappen op het gebied van bandenslijtage.

Tijdens de Grand Prix van Australië zat het tijdens enkele gedeeltes van de race dicht bij elkaar tussen Verstappen, Norris en Oscar Piastri. Echter, na een sterke beginfase waarin Verstappen er erg competitief uitzag, werd naarmate de race vorderde duidelijk zichtbaar dat Verstappen als een steen naar beneden zakte.

De Nederlander verloor namelijk flink wat tijd op de beide McLaren-bolides nadat hij rechtdoor was gegaan in bocht elf. Later in de stint snoepte Verstappen iets terug van zijn achterstand op de McLaren-coureurs, maar toen was het kwaad al geschiet en had hij een grote achterstand op de twee McLaren-coureurs.

Marko ziet groot voordeel bij McLaren

Marko, die na de race erg tevreden was over Verstappens optreden (P2), laat na afloop van de race weten dat er een duidelijke reden is dat Verstappen zo ver terugviel ten opzichte van de beide McLaren-coureurs tijdens de eerste stint. Daarbij kijkt de man uit Graz naar de bandenslijtage van de MCL39, die volgens hem nauwelijks aanwezig was gedurende de race in Albert Park.

"McLaren doet het beter als het gaat om bandenslijtage, daar moeten we nog aan werken. We hopen tussen de derde en vijfde race een grote stap voorwaarts te maken (qua tempo). We wisten van het testen in Bahrein dat de McLaren's een stuk sneller zouden zijn dan wij. Ik zou zeggen dat het voordeel een halve seconde tot drie tienden is. We kunnen ze voor 6/8 ronden evenaren, maar dan komt de bandenslijtage eerder en dat is het grootste probleem waar we aan moeten werken", aldus Marko.

De Red Bull-adviseur geeft aan dat Red Bull hoopt tussen race drie en vijf "een grote stap voorwaarts" te hebben gezet. Daarmee doelt de Oostenrijker op de Grands Prix van Japan, Bahrein en Saoedi-Arabië.

Net binnen

LAAD MEER ARTIKELEN

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties