F1 Nieuws

Helmut Marko biedt excuses aan: 'Voor hen niet leuk'

Helmut Marko biedt excuses aan: 'Voor hen niet leuk'
Red Bull Content Pool
F1 Nieuws

Helmut Marko biedt excuses aan: 'Voor hen niet leuk'

Helmut Marko biedt excuses aan: 'Voor hen niet leuk'
Red Bull Content Pool

Red Bull-topadviseur Helmut Marko is van mening dat Red Bull Racing in Saoedi-Arabië weer heeft laten zien dat de RB20 'the class of the field' is. Max Verstappen snelde naar zijn tweede overwinning van het seizoen, terwijl Sergio Pérez voor de tweede maal vlak achter de Nederlander eindigde. In zowel Bahrein als Saoedi-Arabië wist het Oostenrijkse team een één-twee te scoren.

Dat zorgt ervoor dat de fans niet getrakteerd worden op een spektakelstuk aan de voorkant van het veld, waar Helmut Marko zijn excuses voor heeft aangeboden bij de Oostenrijkse televisie. Maar de topadviseur heeft ook goed nieuws voor de mensen die het liefst zien dat Max Verstappen moet vechten voor zijn overwinningen: het verschil was kleiner dan vorige week.

"We hadden deze race slechts met negentien seconden voorsprong gewonnen op de eerste auto die niet van Red Bull was", lacht Marko. "Voor de fans was het misschien niet zo leuk, maar onze auto bleek weer in alle opzichten goed te werken. Het is sterk in de snelle bochten, op de rechte stukken is de topsnelheid meer dan in orde, de strategie was juist en ook de pitstops gingen goed", aldus Marko.

Maar dat betekent niet dat hij geen enkele opmerking heeft na de tweede race van het seizoen: "Op de medium banden was onze slijtage erg goed te noemen, maar op de harde band lag de slijtage een stuk hoger dan we zelf hadden gedacht."

Red Bull vreesde safety car

Door de vroege safety car na de crash van Lance Stroll moesten Max Verstappen en Sergio Pérez vroeg naar binnen komen om te zorgen dat ze niet 'overcut' zouden worden door de rest van het veld. Maar dit zorgde ervoor dat de harde banden aan het einde van de race niet in perfecte staat waren. Marko laat weten dat Red Bull vreesde voor een safety car aan het einde van de race, omdat dat wellicht had kunnen zorgen voor problemen voor Max en Sergio, waarbij vooral Pérez het haasje zou zijn. De Mexicaan had namelijk een vijf seconden tijdstraf achter zijn naam voor een incident in de pitstrat.

"Gelukkig kwam er aan het einde geen safety car. Daar waren we eerlijk gezegd wel een beetje bang voor toen Ricciardo spinde. Met die vijf seconden tijdstraf voor Pérez was de tweede plaats natuurlijk weg geweest."

Net binnen

LAAD MEER ARTIKELEN

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties