Het Red Bull Junior Team, vroeger een vijver waar Red Bull Racing graag uit viste, staat al een paar jaar redelijk droog. Coureurs als Sebastian Vettel, Daniel Ricciardo, Max Verstappen en Carlos Sainz begonnen hun carrière bij het juniorenteam van Red Bull, maar inmiddels komt er weinig talent meer door uit de jeugdopleiding.
De laatste Red Bull-junior die vanuit de opstapklassen naar de Formule 1 is verhuisd, is Yuki Tsunoda - die eigenlijk onderdeel was van het Honda F1 Dream Project. De Japanner maakte in 2021 zijn debuut in de koningsklasse van de autosport en rijdt tot op de dag van vandaag nog steeds bij het zusterteam van Red Bull - Visa Cash App RB. Maar een échte Red Bull-junior heeft al een flinke tijd geen vast zitje meer gekregen.
Dat is mede te danken aan Max Verstappen, die het Red Bull Junior Team eigenhandig gesloopt heeft. De Nederlander is zó goed, dat Helmut Marko jarenlang gezocht heeft naar de nieuwe Max, maar deze niet kon vinden. Hier is zoveel tijd in gaan zitten, dat de 'andere talenten' minder aandacht kregen. Inmiddels heeft Marko die zoektocht stopgezet en wil hij vooral weer meer Red Bull-juniors naar de F1 helpen. En in zijn ogen zitten er twee coureurs in zijn opleiding die dat kunnen bereiken.
Lees ook
Red Bull gaat verandering doorvoeren aan auto Max Verstappen
Robert Doornbos heeft dringend advies voor Verstappen: 'Zij gaan dat niet waarmaken'
Red Bull-waardige coureurs
In het Red Bull Junior Team rijden op dit moment twee coureurs die Helmut Marko wel kan bekoren: Isack Hadjar en Arvid Lindblad. Eerstgenoemde is actief in de Formule 2, terwijl Lindblad in de Formule 3 rijdt. Volgens Marko zijn dit twee zeer grote talenten en in zijn column voor Speedweek leegt hij uit waarom.
"Tijdens de zomerstop zullen we ook de prestaties van de Red Bull Juniors nader analyseren en evalueren. Isack Hadjar pakte met zijn overwinning in de hoofdrace op Silverstone de leiding in het Formule 2-kampioenschap. We mogen niet vergeten dat hij verschillende keren pech had, er was een motorstoring, vervolgens de reservemotor die het niet deed en vervolgens twee storingen in de brandstoftoevoer en twee keer werd hij uit de race gereden buiten zijn schuld. Anders zou hij mijlenver voor staan in het kampioenschap", begint Marko over Hadjar, die op Silverstone VT1 mocht rijden voor Red Bull.
"Arvid Lindblad schitterde in de Formule 3. Als rookie stapte hij rechtstreeks over van de Formule 4 naar de Formule 3 en won beide races. Hij is pas 16 jaar en wij zijn blij dat je nu op je 17e weer Formule 1 mag rijden. Maar we blijven kalm en blijven goede resultaten boeken met onze junioren, die nu weer meer prioriteit krijgen en kunnen blijven accelereren in de Formule 1-auto", aldus de Oostenrijker.
Als zowel Hadjar als Lindblad hun huidige prestaties een vervolg weten te geven, kunnen zij in de toekomst uit gaan komen voor Red Bull Racing!
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties