In 2023 heeft Red Bull Racing de vloer aangeveegd met de concurrentie in de Formule 1. Het Oostenrijkse team wist 21 van de 22 races te winnen, waarvan Max Verstappen er 19 op zijn naam zette. De Nederlander én zijn team zetten hiermee een recordjaar neer.
Maar wat is nu het geheim van het succes achter Red Bull Racing. Nog nooit heeft een team het voor elkaar gekregen om een heel jaar op deze manier te domineren. Niet alleen had de renstal uit Milton Keynes de snelste auto, ze hadden over het gehele jaar de snelste gemiddelde pitstops en de beste strategieën.
Volgens Helmut Marko heeft dit met meerdere factoren te maken, maar het allerbelangrijkste is de passie en toewijding dat al het personeel van Red Bull Racing in de sport legt. Niemand heeft een steentje laten vallen dit seizoen en dat heeft ervoor gezorgd dat de rivalen kansloos waren, aldus Marko.
"Mijn dank gaat uit naar alle medewerkers in Milton Keynes, maar ook naar Honda. Zij hebben een competitieve en stabiele motor weten te bouwen", begint Marko bij Sky Deutschland. Daarmee heeft de adviseur van Red Bull dezelfde mening als Christian Horner.
"Zo'n prestatie leveren is alleen mogelijk als een groep volledige passie en toewijding in hun werk legt. Dat is wat ons team onderscheidt. We concentreren ons alleen op onszelf en zorgen ervoor dat we zoveel mogelijk winnen", aldus de Oostenrijker.
Lees ook
Max Verstappen dreigt met vertrek: 'Dat heb ik hem ook gezegd'
Lando Norris reageert fel na vraag over 'vriendschap' met Max Verstappen: 'Zeg dat nooit meer!'
Max Verstappen
Maar het team rondom een coureur kan nog zo goed zijn, dat betekent niet dat er gelijk prijzen gepakt worden. Het perfecte voorbeeld daarvoor is Sergio Pérez, die in 2023 de beschikking had over de beste auto van het veld, maar slechts nipt de tweede plaats in het kampioenschap wist veilig te stellen.
Dat Red Bull Max Verstappen achter het stuur van de RB19 had zitten heeft er ook voor gezorgd dat ze zo'n recordjaar neer konden zetten. Volgens Helmut Marko is Verstappen simpelweg de beste coureur van het veld en is hij nog lang niet uitgegroeid.
"Hij kan in elke situatie tot het uiterste gaan. Zodra hij merkt dat er mogelijk een straf komt voor een incident, vergroot hij zijn voorsprong met tien seconden. Hij wint gewoon direct een seconde per ronde. En hij doet het netjes en gemakkelijk", begint Marko zijn lofzang over de drievoudig wereldkampioen.
"Hij is ook doorslaggevend voor het bandenmanagement. Max kan op de limiet rijden zonder de banden te overbelasten. Hij kan de banden bijna lezen. Dit was ook het geval tijdens de kwalificatie in Abu Dhabi, waar hij weer een stap verder was dan iedereen had verwacht. Daarom denk ik dat we zijn piek nog niet hebben gezien."
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties