Tijdens de eerste vrije training voor de Grand Prix van Monaco reed Max Verstappen geen geweldige rondes, door slechts de elfde tijd van de sessie te noteren. Volgens de Nederlander stuiterde zijn auto ontzettend over de hobbels op het stratencircuit en dit was door middel van 'engine braking' en het verplaatsen van de 'brake bias' niet te verhelpen. Maar volgens Helmut Marko is er nog geen man overboord.
De adviseur van Red Bull heeft te kennen gegeven dat zijn team inderdaad te veel verliest over een enkele ronde, als het gaat om pure snelheid op het circuit in Monaco. Maar zo erg als het lijkt is het zeer zeker niet. Dat Max Verstappen en Sergio Pérez op de elfde en twaalfde plek eindigden in VT1 had vooral te maken met het feit dat Red Bull Racing geen enkele keer op de zachte band naar buiten reed, terwijl een groot deel van het veld dat wel deed. Dit zorgde voor een vertekend beeld, meent Helmut Marko.
Maar de Oostenrijker weet ook dat er wel een tandje bij moet, wil Red Bull om de pole position en dus de overwinning meestrijden. Omdat het schier onmogelijk is om aan je voorganger voorbij te gaan in Monaco, moet er vooraan gekwalificeerd worden, wil je een kans maken op een goed resultaat. Daarvoor moet de RB20 nog wat stappen maken, waarbij vooral de rijkwaliteit over de hobbels beter moet.
"[De hobbels] vergen te veel van ons in sector 1", begint Marko bij Motorsport-Total. "De auto is op dit moment te hobbelig. Maar het ziet er erger uit dan het is. De auto springt te veel en er is een gebrek aan grip op de vooras in bepaalde bochten. Het een kan gerelateerd worden aan het ander, maar het is geruststellend dat we het maar in één bocht zo verliezen", aldus de adviseur.
Lees ook
Ferrari-teambaas weet manier om Red Bull te verslaan: 'Dat moeten we doen'
Oscar Piastri heeft 'veel vertrouwen' in strijd met Red Bull Racing
Leclerc 'alarmerend'
Toch is Marko een klein beetje geschrokken na de eerste vrije training. Niet per se vanwege de snelheid van de RB20, maar wel door de snelle ronde van Charles Leclerc, die zes tienden harder ging dan Max Verstappen, op dezelfde type band. Volgens Marko liet Leclerc daarmee zien dat hij dit weekend niet aanwezig is om grapjes te maken.
"Voor ons is alleen de tijd van Leclerc alarmerend. De anderen reden op zachte banden."
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties