F1 Nieuws

Hoe Red Bull Racing en Max Verstappen de mist ingingen in Singapore

Hoe Red Bull Racing en Max Verstappen de mist ingingen in Singapore
Red Bull Content Pool
F1 Nieuws

Hoe Red Bull Racing en Max Verstappen de mist ingingen in Singapore

Hoe Red Bull Racing en Max Verstappen de mist ingingen in Singapore
Red Bull Content Pool

Ernest Knoors, voormalig Formule 1-medewerker, is tegenwoordig analist bij Viaplay en kijkt ieder weekend met veel aandacht naar de prestaties van Max Verstappen in de koningsklasse van de autosport. Hij zag Verstappen bijna een foutloos jaar rijden.

De Nederlander won 19 van de 22 races, waarbij zijn team 21 van de 22 races wist te winnen. Alleen de Grand Prix van Singapore kon gewonnen worden door één van de concurrenten van Red Bull Racing, waarbij Carlos Sainz er met de winst vandoor ging.

Knoors, die in de Formule 1 jarenlang werkzaam was als motoringenieur voor onder andere BMW en Ferrari, weet hoe het kan dat Red Bull Racing zich zo liet verrassen in Singapore. Het is niet zo dat de RB19 dat weekend ineens een middenveldauto bleek te zijn, het Oostenrijkse team had de bolide gewoon niet goed afgesteld.

In gesprek met RN365 laat Knoors weten wat er dat weekend misging bij Red Bull Racing. Volgens de Nederlander is de karakteristiek van het circuit in Singapore schuldig aan de verwarring bij het team van Verstappen.

"Het heeft te maken met waar je de auto neerzet qua rijhoogte. Het bijzondere van Singapore is dat het een heel hobbelig circuit is, maar dat het daarnaast ook best een snel circuit is", zo begint de Viaplay-analist.

"Wat Red Bull gemist heeft is dat ze eigenlijk te hoog en te zacht zijn gegaan met de auto. Omdat hij zo zacht afgeveerd was, moest ie iets hoger komen te staan omdat ie anders door de snelheid teveel op de grond werd gedrukt. Daardoor verlies je heel veel aerodynamische last. En dat hebben andere teams voor dat circuit beter voor elkaar gehad. En dan kan het zijn dat je er bij een race een keer niet bij zit."

Verbeterpunten RB20

Red Bull Racing had dus een totaal off-weekend in Singapore en daar moet het team van leren, vindt ook Max Verstappen zelf. Eerder deze week liet de Limburger al weten dat de RB20 beter zal worden dan de RB19, omdat de auto waarmee hij 19 overwinningen behaalde nog genoeg verbeterpunten had. Onder andere het weekend in Singapore wordt daarmee bedoeld.

"Je kunt dat niet in percentages uitdrukken, maar er zijn nog steeds dingen die verbeterd kunnen worden. Natuurlijk zijn we erg dominant geweest met deze auto, maar je hebt ook wat zwakke plekken kunnen zien, dingen die we kunnen verbeteren. Daar werken we aan voor volgend jaar."

Net binnen

LAAD MEER ARTIKELEN

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties