Tijdens de Grand Prix van Canada in 2024 heeft Red Bull Racing een fikse boete ontvangen vanuit de FIA. Sergio Pérez crashte tijdens die race en reed terug de baan op met een kapotte achtervleugel, wat voor veel rotzooi op het circuit zorgde. Dit deed de Mexicaan omdat hij vanuit het team te horen had gekregen dat hij de auto terug naar de pitstraat moest brengen.
Echter had Red Bull, met de aanzienlijke schade aan de RB20 van Pérez, moeten laten weten dat hij zijn auto had moeten laten staan. De FIA had dan een safety car de baan op gestuurd en zijn gestrande bolide zou met een takelwagen opgeruimd worden. Echter wilde Red Bull dit voorkomen, aangezien Max Verstappen op de eerste plaats lag en het team geen safety car-situatie wilde veroorzaken.
Nadat Pérez terug de baan op kwam en nogal wat rotzooi achterliet door zijn loshangende achtervleugel, besloot de FIA het team een boete van 25.000 euro te geven. En het incident is ook reden geweest voor een fikse regelwijziging binnen de koningsklasse van de autosport.
Lees ook
Carlos Sainz moet pijnlijk bericht delen voor start 2025 Formule 1-seizoen
Max Verstappen en Red Bull tasten in het duister voor eerste race van het seizoen: 'Het is moeilijk'
Artikel 26.10 is geüpdate
Red Bull - of welk ander team - kan dit in 2025 hoogstwaarschijnlijk niet meer proberen. De FIA heeft namelijk een regelwijziging doorgevoerd, wat ervoor zorgt dat de wedstrijdleider eigenhandig kan bepalen dat een coureur zijn auto moet laten staan en uit moet stappen, voordat hij de baan op rijdt.
Artikel 26.10 van het regelboek schrijft vanaf heden voor dat wedstrijdleider Rui Marques deze beslissing mag nemen, omdat het gevaarlijke situaties oplevert als een coureur terug de baan op komt met een zwaar beschadigde auto. Dat heeft Motorsport.com weten te onthullen.
"Elke rijder wiens wagen aanzienlijke en duidelijke schade heeft aan een structureel onderdeel waardoor de wagen zich in een toestand bevindt die een onmiddellijk gevaar inhoudt voor de rijder of anderen, of wiens auto een aanzienlijke fout vertoont waardoor hij redelijkerwijs niet kan terugkeren naar de pitlane zonder een andere deelnemer onnodig te hinderen of op een andere manier de competitie te hinderen, moet de baan verlaten zodra het veilig is om dit te doen", schrijft de nieuwe regel voor.
“Naar goeddunken van de wedstrijdleider kan, indien een auto geacht wordt zulke significante en duidelijke schade te hebben aan een structureel onderdeel, of zo'n significant defect of fout, de deelnemer geïnstrueerd worden dat de auto de baan moet verlaten zodra het veilig is om dit te doen.”
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties