Max Verstappen heeft na de Grand Prix van Groot-Brittannië een opmerking gemaakt die velen nooit van de Nederlander hadden verwacht. De Red Bull-coureur maakte duidelijk dat hij qua snelheid minder was dan veel teams in het middenveld, na zijn spin tijdens de safety car-herstart op Silverstone.
Verstappen is één van de coureurs die de minste fouten maakt in het Formule 1-veld. Daarnaast is de Limburger zo goed, dat hij met een mindere auto vaak beter presteert dan de coureurs om hem heen, waardoor hij alsnog aan de voorkant van het veld meedoet. Echter kon zelfs Max in Groot-Brittannië niet veel klaarspelen, omdat zijn Red Bull RB21 zó lastig te besturen was.
Gedurende de race kende de viervoudig wereldkampioen een aantal heftige 'snaps', waarmee hij bijna de controle over het stuur van zijn auto verloor. Echter wist hij zijn bolide telkens op het asfalt te houden en Lando Norris achter zich te houden. Maar op het moment dat de regen écht met bakken naar beneden kwam in Engeland, was het zelfs voor Verstappen te gek.
De beste coureur in natte omstandigheden kon zijn Red Bull niet meer in een rechte lijn houden en schoot een paar keer van de baan af, waarbij hij ook een spin meemaakte bij de safety car-herstart. Daarmee viel Max terug naar de tiende positie, waarna hij een weg naar voren moest vinden, iets wat nog niet zo makkelijk ging.
Verstappen komt snelheid tekort
En daardoor moest Verstappen een opvallende conclusie trekken na afloop van de race. De Nederlander, door het grootste deel van de F1-paddock gezien als één van de beste coureurs in de geschiedenis van de sport, had niet genoeg snelheid om op eigen kracht voorbij een Williams te gaan onder natte omstandigheden... Zoveel moeite had hij met zijn Red Bull - welke compleet verkeerd was afgesteld.
"Uiteindelijk kwam ik door de herstart en de spin vast te zitten in het verkeer. Ik had zelf ook niet genoeg snelheid. Dat is natuurlijk niet goed. Met de vleugel, de lage grip... we waren eigenlijk behoorlijk slecht", begon Verstappen. "Ik had gewoon niet de snelheid van de jongens voor me [na de spin, red.], totdat iedereen zijn banden versleten had. Maar zelfs toen was de balans niet echt goed."
Lees ook
Helmut Marko onthult denkproces Red Bull na verkeerde strategie voor Max Verstappen
Max Verstappen had bijzonder gebaar in petto na podium Nico Hülkenberg in Groot-Brittannië
Is Piastri schuldig?
Dat Verstappen niet genoeg snelheid had, kwam vanwege de gekozen afstelling vanuit Red Bull. Maar het feit dat hij in verkeer terecht kwam, na zijn spin, is volgens Christian Horner de schuld van Oscar Piastri. De Australiër ging tijdens de herstart vol op zijn rem, waardoor Verstappen flink moest afremmen en langzaam moest rijden, wat ervoor zorgde hij geen temperatuur meer in de banden had. Dit leidde uiteindelijk tot de spin.
"Wat er tijdens de herstartfase gebeurde, was bepalend voor onze race, omdat Max toen een fout maakte bij het achtervolgen van Piastri. Na wat er gebeurde, hadden de banden niet de juiste temperatuur. Op dat moment zaten we vast in het midden van de groep in de vuile lucht en konden we niets doen."
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties