F1 Nieuws

Max Verstappen krijgt wederom bijval over 2026-auto's: volgende F1-coureur uit kritiek

Red Bull-coureur Max Vertappen loopt door de F1-paddock in Hongarije
BSR Agency
F1 Nieuws

Max Verstappen krijgt wederom bijval over 2026-auto's: volgende F1-coureur uit kritiek

Red Bull-coureur Max Vertappen loopt door de F1-paddock in Hongarije
BSR Agency

Max Verstappen heeft in het verleden meerdere keren zijn zorgen geuit over de 2026 Formule 1-reglementen. In 2023 liet Verstappen zich al voor het eerst kritisch uit over de veranderingen binnen de Formule 1, maar zijn uitspraken werden toen niet serieus genomen door de rest van de paddock.

Dat seizoen was Verstappen namelijk dominant en de concurrenten van de Limburger dachten dat de Red Bull-coureur dit alleen riep om zijn eigen hachje te redden. Hij zou namelijk langer gebruik willen maken van de huidige auto's, omdat hij hiermee veel races won, terwijl Red Bull wellicht in 2026 een stapje terug zou moeten doen - aangezien ze voor het eerst een eigen motor zouden bouwen en ontwikkelen.

Echter blijkt nu dat Verstappen op dat moment helemaal niet bezig was met 'zijn eigen hachje redden'. De Nederlander was eerlijk toen hij meldde dat hij weinig vertrouwen had in de 2026-reglementen, waar hij inmiddels ook veel steun in heeft gekregen. Zo hebben Charles Leclerc en Alex Albon de sport ook al gewaarschuwd voor de aankomende verandering. En nu is er wéér een coureur die zich kritisch uitspreekt.

Lance Stroll niet enthousiast

Aston Martin-coureur Lance Stroll heeft laten weten dat hij de 2026-auto in de simulator heeft getest en daaruit opmaakt dat de auto's veel minder leuk zijn om te rijden dan nu het geval is. De bolides hebben minder downforce - waardoor de vuile lucht ook minder is - maar dat zorgt ervoor dat de snelheden in de bochten ook lager liggen en er dus minder G-krachten zijn.

"Het is fysiek minder veeleisend, omdat er gewoon minder G-kracht is. Maar dan is het natuurlijk een uitdaging voor de teams, net als elke nieuwe regelgeving met het verhoogde batterijvermogen, de andere motorvoorschriften en de andere aerodynamische voorschriften. Dat wordt een uitdaging voor het team", begint de Canadees.

“Maar voor ons coureurs zal het zeker zo zijn dat een bepaald type circuits, zoals Spa en Suzuka, met hoge snelheden en minder neerwaartse druk, niet zo spannend zullen zijn als nu. Dat is gewoon een feit, totdat de regels misschien een paar jaar van kracht zijn of zo. Ik weet het niet, maar het zal een kwestie van snelheid en neerwaartse druk zijn en we zullen meer gaan slippen dan nu.”

Volgens Stroll zou het originele idee van Max Verstappen - het lichter maken van de auto's en het herinvoeren van een V8 of V10-motor - veel beter zijn geweest dan we nu voorgeschoteld zullen krijgen in 2026: "Ik zou enthousiaster zijn als de regelwijziging zou zijn: V8, 650, 700 kilo auto's, kleiner, en we elke ronde pushen in plaats van het batterijvermogen te beheren en te liften en te coasten al die dingen."

Net binnen

LAAD MEER ARTIKELEN

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties