Voor Max Verstappen is het te hopen dat Red Bull Racing de zaakjes snel op orde krijgt. Het Oostenrijkse team zit al sinds de start van het 2024 Formule 1-seizoen in een neerwaartse spiraal, waarbij er in Hongarije een dieptepunt werd bereikt. Op pure snelheid kwam de Limburger namelijk niet verder dan een negende plaats in de race, waarmee hij slechts twee punten wist te scoren.
En dit was een pijnlijke gewaarwording voor het het gehele Red Bull Racing-team. De concurrenten - McLaren, Mercedes en Ferrari - deden namelijk de gehele race vooraan mee om de podiumplaatsen, terwijl Verstappen moest knokken om überhaupt in de punten te belanden. Voor de viervoudig wereldkampioen is het te hopen dat Red Bull de huidige problemen snel op weet te lossen, zodat hij weer mee kan strijden met zijn normale rivalen, maar volgens Johnny Herbert gaat dat niet gebeuren.
De voormalig Formule 1-coureur maakt namelijk duidelijk dat hij niet verwacht dat Red Bull Racing in 2026 hoge ogen gaat gooien. Verstappen blijft zijn huidige werkgever ook volgend jaar loyaal - ondanks een ontmoeting met Toto Wolff tijdens de zomerstop - en dat kan hem nog weleens duur komen te staan, meent Herbert.
Lees ook
McLaren staat open voor veelbesproken komst van grootste Formule 1-verandering ooit
Bijzonder record van Max Verstappen blijft in stand ondanks zeldzame uitzondering FIA
Blik op 2026
Als de voormalig FIA-steward vooruitkijkt naar 2026 bij Thunderpick, laat de Brit weten dat Red Bull nog maar moet bewijzen of het in staat is om de huidige neerwaartse spiraal te verlaten.
"De mensen die nu in de fabriek staan – de ontwerpers, aerodynamica-specialisten, chassisingenieurs én motorontwikkelaars – moeten zich opnieuw bewijzen. Veel sleutelpersonen die jarenlang een belangrijk onderdeel van Red Bull vormden, zijn vertrokken. In korte tijd is de prestaties curve omlaag gegaan. Ze moeten nu de juiste mindset terugvinden om hun mentaliteit te veranderen en in een richting te gaan die gunstiger is voor 2026", begint Herbert over volgend seizoen.
"Dat geldt voor zowel de aerodynamica en het chassis als voor de krachtbron. Die laatste vormt een enorme uitdaging, omdat Red Bull deze zelf ontwikkelt. Het is al een enorme opgave om überhaupt een Formule 1-motor te bouwen, laat staan er één te maken die kan tippen aan bijvoorbeeld het zeer ervaren Mercedes-Benz."
De Brit verwacht dan ook niet dat Red Bull aan het begin gelijk mee kan strijden met powerhouses als Mercedes, Ferrari en McLaren, waardoor hij ook geen direct opleving verwacht voor Max Verstappen, volgend jaar - ondanks het feit dat hij hulp gaat krijgen vanuit Ford.
"Toch gaat Red Bull het niet helemaal alleen doen. Ze krijgen een Ford-motor met hun eigen logo, intern ontwikkeld. Het wordt interessant om te zien of ze dat voor elkaar krijgen. Verwacht ik volgend jaar een opleving? Nee."
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties