McLaren denkt dat Red Bull Racing het zwaar gaat krijgen in 2026. De papaya's zijn al vroeg in 2025 begonnen met het ontwikkelen van hun auto voor volgend jaar, maar Red Bull ontwikkelde tot het eind door. Dat kan ze duur komen te staan, meent Andrea Stella.
De titelkansen van Max Verstappen leken mijlenver weg na de Grand Prix van Zandvoort, want toen stond Oscar Piastri maar liefst 104 punten voor op de Nederlander.
Echter besloot het team van McLaren kort daarop om te stoppen met het focussen op de auto van 2025, om zo goed voorbereid te zijn op volgend jaar. Er komen namelijk grote reglementswijzigingen aan en daardoor wordt er een hoop van de teams gevraagd. Wat er allemaal gaat veranderen is hier te zien.
Grote gevolgen
Ook andere teams besloten om de auto van dit jaar niet meer aan te passen, maar Red Bull ging stug door. Na een sterke update aan de vloer in Monza kon de RB21 zich plots weer tussen de McLarens voegen.
Stella denkt echter dat deze strategie negatieve gevolgen voor het team van Red Bull Racing gaat hebben. Door de focus te weinig te leggen op de auto van volgend jaar, zouden de resultaten in 2026 behoorlijk tegen kunnen vallen.
"Het project voor 2026 zou ernstig in gevaar komen", claimt Stella. "We willen in de toekomst kampioenschappen winnen. Als we naar Red Bull kijken en rekening houden met enkele klachten die zij aan het begin van het seizoen hadden, denk ik dat zij misschien meer ruimte hadden om zich efficiënt te ontwikkelen, met de focus op 2025."
"En misschien zijn ze wel blijer om een beetje in te leveren op 2026, omdat ze misschien andere problemen hebben voor 2026, waardoor ze zeggen: 'Laten we ons concentreren op 2025'."
Lees ook
Max Verstappen verrast met openheid over problemen van race-engineer Lambiase: 'Kijk, ik weet natuurlijk...'
Voormalig McLaren-coureur dropt bom: Oscar Piastri in gesprek met andere teams
Minder tijd
Stella is van mening dat McLaren het beter voor elkaar heeft. De papaya's krijgen volgend jaar de minste tijd in de windtunnel omdat ze het kampioenschap gewonnen hebben en daarom moest er eerder ingegrepen worden, aldus de Italiaan.
"Om in de toekomst kampioenschappen te winnen, moet je een competitieve auto hebben, en ik denk dat we heel zorgvuldig zijn geweest in de timing van het overschakelen van al onze middelen naar 2026."
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties