Met nog zes races en drie sprints te gaan lijken Oscar Piastri en Lando Norris het met elkaar uit te moeten vechten, als het gaat om de 2026 Formule 1-titelstrijd. De McLaren-coureurs maken dit jaar gebruik van de beste auto van het veld en hebben ook nog altijd een grote voorsprong in het kampioenschap op Max Verstappen, die pas sinds de GP van Italië een auto heeft die constant vooraan mee kan vechten.
Echter heeft Verstappen nu een voordeel ten opzichte van de McLaren-coureurs. Waar de Nederlander het gehele seizoen problemen heeft gehad met zijn auto en met de uitvoering van de raceweekenden vanuit zijn team, hebben Piastri en Norris daar nu last van. De laatste paar races worden zij geteisterd door matige pitstops, die soms langer dan vijf seconden duren - een normale tijd is twee seconden - en daardoor kostbare tijd verliezen op hun concurrenten.
Eerder in het seizoen had dat nog niet zoveel effect, maar nu Red Bull Racing en Mercedes flinke stappen hebben gezet, kunnen deze pitstop-problemen grote gevolgen gaan hebben voor Piastri en Norris. Dat beseft McLaren-teambaas Andrea Stella zich ook maar al te goed.
"Zelfs als we de uitvoering van de pitstop door de pitcrew zien, is dit echt een combinatie van de menselijke factor, de uitvoering, de operatie, met de kwaliteit van de hardware en de mate waarin de hardware het wisselen van banden zo natuurlijk en gemakkelijk mogelijk maakt", begint Stella over de matige pitstops van McLaren.
Overigens maakt de Italiaan duidelijk dat zowel Norris als Piastri hier last van heeft. Dit nadat Norris-fans een McLaren-monteur hebben aangevallen om de langzame pitstops... "Om dit te controleren, hebben we gekeken naar het gemiddelde van de pitstoptijd, en die is voor Lando en Oscar vrijwel gelijk gedurende het seizoen. Ik denk dat het gewoon toeval is dat dit zich heeft opgestapeld aan de kant van Lando, vanwege de korte observatieperiode van de laatste paar evenementen. Maar eigenlijk lijkt de data dat niet te ondersteunen over het hele seizoen gezien."
"In onze evaluatie hebben we vastgesteld dat we op alle vlakken verbeteringen moeten doorvoeren, vanuit menselijk oogpunt, maar we weten ook dat onze hardware de bediening, bijvoorbeeld wheelgun, iets complexer maakt dan nodig is", aldus Stella.
Lees ook
Red Bull-insider reageert op de 'flexi-wing' van Max Verstappen op zijn RB21: 'Ik heb navraag gedaan en...'
Teambaas kan zich niet inhouden en onthult groot gevolg van nieuwe F1-regels
Problemen pas in 2026 opgelost
Het team uit Woking is nu hard aan het werk om de problemen met de pitstops op te lossen, maar daarin heeft Stella slecht nieuws voor zijn coureurs - die ook nog eens de stress van het kampioenschap op hun schouders hebben liggen. De oplossing voor de problemen zal pas in 2026 komen, waardoor ze de rest van het seizoen hoogstwaarschijnlijk te maken krijgen met langzame stops...
"We moeten een aantal correcties doorvoeren, die nu vooral voor volgend jaar bedoeld zijn. Tegelijkertijd werken we samen met onze pitcrew om ervoor te zorgen dat we een aantal van deze door de hardware veroorzaakte problemen kunnen verminderen. Het is zeker een hoop werk om alles te evalueren, te corrigeren, te testen en te oefenen in de fabriek op de testbank."
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties