Het gaat niet goed met Viaplay, dat werd eerder deze week duidelijk. De Zweedse streamingdienst heeft een aantal zware klappen moeten doorstaan in 2023 en dat heeft ervoor gezorgd dat de beurswaarde van het bedrijf ineen is gestort.
In juni kwam het nieuws naar buiten dat de beurswaarde van Viaplay met 65% gekelderd was, dit zorgde weer voor het opstappen van de CEO, Anders Jensen. In zijn plaats kwam Jorgen Madsen Lindemann, maar ook hij moest vervelend nieuws brengen aan de aandeelhouders.
De financiële doelen zullen wederom niet worden gehaald en de gehoopte kostendaling is achterwege gebleven. De kans was dan ook groot dat Viaplay nóg meer moest gaan snijden in hun personeel en dat is inmiddels gebeurd. Streamwijzer wist te melden dat 40% van het totaal aantal werknemers ontslagen was, waarbij de volledige marketingafdeling in Nederland opgedoekt was.
Meer informatie
Op vrijdag komt meer informatie naar buiten over de zorgelijke situatie binnen Viaplay. Sportmarketeer Chris Woerts geeft bij BNR Radio aan dat de problemen 'gigantisch' zijn en legt uit hoe de situatie zo ver uit de hand is kunnen lopen.
"De expansie in het buitenland is erg tegengevallen. Ze hebben te weinig instroom van nieuwe abonnees en te hoge kosten voor de acquisitie van content. Dat is een dodelijke cocktail", begint Woerts.
Deze 'dodelijke cocktail' heeft ervoor gezorgd dat de nieuwe topman een pijnlijke beslissing heeft moeten nemen: "Die heeft gezegd: we gaan eerst de lijken uit de kast opruimen, en daarna eens kijken wat de toekomst gaat brengen. Maar ze zitten zeker in zwaar weer, 100 procent
De zéér goed ingelichte Woerts - die als eerste wist te melden dat de F1-rechten in eerste instantie naar Viaplay zouden gaan - weet ook welke afdelingen in Nederland zijn gevallen.
"Daarop hebben ze besloten de hele content afdeling de Scripted Content-afdeling op te doeken, alle partnership managers te ontslaan en zich volledig te concentreren op sport in Nederland."
Lees ook
Papa Pérez geeft update over toekomst zoon Sergio: 'Hij maakt kans bij ieder top team'
Toto Wolff gaat in tegen wens Lewis Hamilton: 'We hebben geen keus'
Formule 1-seizoen
Het Formule 1-seizoen is nog niet op de helft, maar Max Verstappen heeft al zo'n grote voorsprong in het kampioenschap, dat de prognose is dat hij in oktober de titel al zal gaan winnen. Woerts verwacht dat de interesse in de sport in Nederland daarna weer even af zal nemen en Viaplay abonnees kwijt gaat raken, wat in deze situatie desastreus zou zijn.
"Het bedrijf heeft een recordbedrag betaald, zo'n 30 à 35 miljoen euro per jaar. Dat was een geweldige explosie aan kosten, en dat is heel lastig om terug te verdienen. Ze hebben wel zo'n 1,2 miljoen abonnees in Nederland, maar de Nederlander is ook zuinig. Zodra de finish in zicht is en Max is wereldkampioen, dan zetten mensen het massaal op pauzestand en neemt het aantal abonnees af", aldus Woerts.
Viaplay of Ziggo Sport
Volgende maand komen de rechten voor het 2025 Formule 1-seizoen weer op de markt en het is nog maar de vraag of Viaplay die rechten kan betalen. Woerts weet ook dat er andere geïnteresseerde partijen zijn.
"In augustus van dit jaar komen de rechten weer op de markt. Dan zal blijken of Viaplay de rechten behoudt, of dat deze naar een andere partij gaan, bijvoorbeeld het nog altijd zeer geïnteresseerde Ziggo Sport", zo sluit hij af.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties