Dat Max Verstappen de Grand Prix van Emilia-Romagna vanaf pole position mag aanvangen, heeft hij deels aan Nico Hülkenberg te danken. De Haas-coureur, die zelf ook in Q3 wist te geraken, heeft Verstappen in de laatste kwalificatieronde een flinke 'tow' gegeven, waardoor de Nederlander zichzelf kon verbeteren in de slotseconden van de kwalificatie op het Autodromo Enzo e Dino Ferrari in Imola.
Het was een spannende strijd vooraan het veld, met Max Verstappen die het op moest nemen tegen beide McLaren- en Ferrari-coureurs. Uiteindelijk wist Verstappen als winnaar uit die strijd te komen, maar daarin heeft hij wel hulp ontvangen van een buitenstaander. Nico Hülkenberg heeft Verstappen een slipstream gegeven in zijn laatste ronde, waardoor Max op het rechte stuk een snelheid van 340 kilometer per uur bereikte, terwijl Oscar Piastri op 332 kilometer per uur bleef steken.
Met een uiteindelijk verschil van slechts zeven honderdste heeft die slipstream van Hülkenberg het verschil gemaakt tussen het behalen van de pole en het eindigen op de tweede of derde plek, voor Max Verstappen. Als de Haas-coureur zich bij Sky Sports Deutschland meldt, laat hij weten dat hij Verstappen met opzet een slipstream gegeven heeft.
"Max en ik hebben elkaar geholpen deze kwalificatie, hij heeft me een paar keer geholpen in Q2 en ik heb hier iets terug gedaan. Dus ja, soms heb je ondersteunende collega's nodig, nietwaar?" zo lachte Hülkenberg na het einde van de kwalificatie op Imola.
Lees ook
Video: Een uitzinnige Max Verstappen over de boordradio na behalen pole in Imola
McLaren ziet Max Verstappen niet als favoriet voor de winst na behalen pole in Imola
Vertrouwen in racepace
Dat Verstappen door de slipstream van Hülkenberg op de pole position mag beginnen, is erg fijn voor de Nederlander. Het is namelijk lastig inhalen op Imola en wordt de race dus vaak beslist op strategie en waar een coureur mag starten. Qua racepace zit het bij Red Bull Racing wel goed, zo meldde teamgenoot Sergio Pérez na de kwalificatie. De Mexicaan, die als elfde strandde in Q2, meende dat de RB20 in de lange runs in VT3 er goed uitzag.
"Onze racepace was sterk, vooral vanochtend, daarin hebben we een paar goede stappen gemaakt. Helaas wordt het heel moeilijk om het morgen te laten zien, want inhalen is hier super moeilijk. Het wordt morgen een lastige middag, laten we kijken wat we kunnen doen."
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties