Het gaat voor Mercedes een lastige periode worden, als Lewis Hamilton na 2024 de deur achter zich dichttrekt in Brackley. De zevenvoudig wereldkampioen gaat de overstap maken naar Ferrari, wat sportief een groot gemis gaat zijn, maar ook marketingtechnisch was de Brit van grote waarde voor Mercedes.
Lewis Hamilton is ontegenzeggelijk de meest bekende Formule 1-coureur uit de geschiedenis van de sport. Op social media heeft hij een grote following, met meer dan 50 miljoen volgers op X, Facebook en Instagram. Maar ook naast social media is Hamilton populair. De Brit is vaak te vinden bij modeshows en gala's in de Verenigde Staten en heeft inmiddels een goedlopende kledinglijn, werkt aan zijn eigen muziek en hij produceert films, onder andere de aankomende F1-film met Bradd Pitt in de hoofdrol.
Dit alles zorgt ervoor dat Hamilton veel sponsoren aantrekt voor het team waar hij rijdt. Sinds 2013 is dat het team van Mercedes, wat daardoor ieder jaar een enorm bedrag aan sponsorgeld heeft mogen incasseren. Maar ook de merchandise van Mercedes gaat als warme broodjes over de toonbank, sinds het succes van Hamilton in de Formule 1. Nu hij Mercedes gaat leveren, vreest Toto Wolff dat zijn team een groot deel van deze inkomsten mis gaat lopen.
Lees ook
Nigel Mansell spreekt zich uit over titelkansen Lewis Hamilton bij Ferrari
Daniel Ricciardo lost waarschuwingsschot richting concurrentie na onthulling 2024-auto
Minder inkomsten
Volgens de teambaas van Mercedes is Lewis Hamilton meer dan alleen een coureur. De zevenvoudig wereldkampioen is een merk en een enorme bekendheid in de Verenigde Staten, waarvandaan veel geld wordt gepompt in de Formule 1, de afgelopen jaren. Met George Russell heeft Mercedes dadelijk een hele andere stercoureur in dienst dan Hamilton, aangezien de F2-kampioen van 2018 een stuk minder populair is als zijn huidige teamgenoot [Russell heeft 'slechts' 8 miljoen volgers op zijn social media-kanalen]. Hierdoor gaat het team een hoop inkomsten mislopen, erkent Wolff.
"Absoluut", zegt de Oostenrijker op de vraag of Mercedes in de portemonnee gaat merken dat Hamilton na 2024 vertrekt. "Lewis is veel meer dan alleen een coureur. Hij is een wereldwijd fenomeen. Het is duidelijk dat je op het eerste gezicht een stukje na 2024 gaat missen. Je gaat dat deel missen. Maar als Formule 1-team van Mercedes moeten we onze eigen identiteit hebben en dat zullen we in de toekomst ook altijd hebben. We hopen deel uit te maken van de carrières van veel jonge coureurs, die later succesvol worden. We zullen met een warm hart terugkijken op hoe fantastisch die reis was en hoe we samen zijn gegroeid", quote Motorsport.com Wolff bij CNBC.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties