De McLaren MCL38 van Lando Norris is op dit moment de dominante auto in de Formule 1. Vanaf de Grand Prix van Miami heeft het Britse team die plek overgenomen van Red Bull Racing, waar de organisatie als een kaartenhuis in elkaar is gevallen. Maar ook bij McLaren loopt nog niet alles op rolletjes.
Zo functioneert de strategische afdeling van McLaren niet altijd naar behoren en inmiddels is er ook sprake van frictie, tussen de coureurs onderling. Door de inhaalactie van Oscar Piastri aan het begin van de Grand Prix van Italië moest Lando Norris twee coureurs aan zich voorbijlaten, wat er uiteindelijk voor heeft gezorgd dat hij slecht acht punten in kon lopen op Max Verstappen in het kampioenschap.
Maar niet alleen de teamdynamiek kan nog beter bij het team uit Woking, ook is de MCL38 niet overal perfect. Dat laat Lando Norris weten na zijn podiumplaats in Monza. Tijdens de race werd duidelijk dat de Ferrari van Charles Leclerc minder bandenslijtage had dan de McLaren van Norris en dat is volgens de Brit een terugkerend thema. Volgens Norris is vooral het behouden van de voorbanden het zwakste punten van zijn auto.
"We dachten aan de éénstop, we waren er klaar voor om een éénstop te proberen, maar het lukte ons gewoon niet. Onze degradatie was te hoog op de voorbanden en dat is waarschijnlijk een zwak punt van ons op dit moment, de degradatie van de voorbanden", zo begint Norris.
"Aan de achterkant van onze auto zijn we erg sterk - ik denk dat we daarom zo goed waren in andere races. Maar vandaag werden de achterbanden niet belast, maar juist de voorbanden, en we hadden gewoon te veel moeite. Charles en Ferrari waren vandaag duidelijk beter dan wij vanuit dat perspectief en daardoor wonnen ze de race."
Lees ook
Oscar Piastri dient Lando Norris van repliek na kritiek over inhaalactie
McLaren neemt rigoureus besluit in strijd met Max Verstappen
Norris had dit al verwacht
Overigens is dit niet als een verrassing gekomen voor Lando Norris. De tweevoudig Grand Prix-winnaar had al verwacht dat er andere teams voor de winst zouden strijden op Monza, precies vanwege de degradatie van de voorbanden, door de lange en snelle bochten op het Italiaanse circuit.
"Hier hadden we al rekening mee gehouden. Ik denk dat we een beetje hadden verwacht dat iemand anders heel goed zou zijn op de banden, en het bleken de Ferrari's te zijn. Dus ja, als er iemand is die ik liever zou winnen, dan zijn het de Ferrari's op Monza, dus goed gedaan van ze."
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties