Het gloednieuwe team van Cadillac zal in aanloop naar het F1-seizoen van 2026 enkele testdagen uitvoeren met de auto van een ander F1-team om het team op die manier kennis te laten maken met alles wat er komt kijken bij een F1-raceweekend.
Cadillacs coureurs voor aankomend seizoen zijn Valtteri Bottas en Sergio Pérez, die allebei een jaartje langs de zijlijn hebben gezeten na afloop van de 2024-seizoensfinale in Abu Dhabi. De twee coureurs zullen samen het oudste rijdersduo van de gehele 2026-grid vormen. Aan ervaring geen gebrek dus.
Het team van Cadillac kan al die ervaring goed gebruiken. Naast het aanstellen van twee routiniers, wil Cadillac nog verder gaan wat betreft de voorbereidingen op het 2026-seizoen. Het team zal namelijk een TPC-test (Testing of Previous Cars) uitvoeren met de auto van een rivaliserend F1-team, hoogstwaarschijnlijk een auto van Cadillacs motorleverancier Ferrari, om zo nóg beter voorbereid te zijn op het 2026-seizoen.
Aangezien Bottas dit jaar nog actief is als reservecoureur van Mercedes, zal Pérez, die geen andere F1-verplichtingen heeft dit jaar, de coureur zijn die de meeste testkilometers zal afleggen voor Cadillac. "Er zijn plannen binnen het team om vóór het einde van het jaar een Formule 1-auto te testen", zo vertelde Pérez eerder deze week.
Lees ook
Verstappen-insider doet onthulling over forse straf van FIA tijdens gevecht met Lewis Hamilton
Lewis Hamilton komt met opvallend bericht over Ferrari na moeilijke periode
Zware domper voor Valtteri Bottas: coureur begint F1-rentree bij Cadillac met zware penalty
Simuleren van F1-raceweekenden
Cadillacs teambaas Graeme Lowdon vertelde in gesprek met The Race iets meer over de voorbereidingen van zijn team. "We hebben geen TPC-auto of een bestaande auto die we kunnen besturen, maar we simuleren al race-evenementen. De volgende die we doen is Monza, en we simuleren het alsof het een complete race is, van start tot finish, met volledige integratie van iedereen in het team van donderdag tot en met zondag.
"We hebben een heel duidelijk plan in de aanloop naar Melbourne volgend jaar en het gaat niet alleen om het simuleren van races, wat echt heel belangrijk is. Bij de laatste simulatie waren er waarschijnlijk 50 of 60 ingenieurs volledig betrokken gedurende het hele weekend, zowel in het VK als in de VS, die allemaal aan elkaar moesten wennen. En we moeten in een positie zijn dat we, wanneer we in Melbourne aankomen, niet in een positie zitten waarin mensen voor het eerst stemmen horen, of voor het eerst met elkaar samenwerken, of iets dergelijks.
"En we zullen dit jaar ook autotests introduceren. Uiteraard moeten we met anderen samenwerken om dat te kunnen doen, maar dat is perfect toegestaan volgens de regelgeving. We Zorg gewoon voor een plan om gestaag op te bouwen, zodat we in Melbourne meteen aan de slag kunnen, en de coureurs spelen daar zelf een belangrijke rol in. En één ding kan ik je vertellen, alleen al door tijd met ze door te brengen: ik wil ze geen woorden in de mond leggen, maar er is enorm veel enthousiasme om aan de slag te gaan."
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties