F1 Nieuws

‘Red Bull heeft groot probleem voor 2026: teken aan de wand voor Max Verstappen?'

Red Bull-coureur Max Verstappen in de garage in Jeddah
BSR Agency
F1 Nieuws

‘Red Bull heeft groot probleem voor 2026: teken aan de wand voor Max Verstappen?'

Red Bull-coureur Max Verstappen in de garage in Jeddah
BSR Agency

Volgens het doorgaans zéér betrouwbare Auto, Motor und Sport loopt Red Bull Racing ver achter met de ontwikkeling van de motoren voor 2026. Het team van Max Verstappen zou hebben gepusht voor een verandering in de reglementen voor 2026, maar dit verzoek is afgewezen omdat er geen meerderheid werd gevonden, waardoor Red Bull een groot probleem heeft.

In 2026 zullen de motoren voor de helft elektrisch aangedreven worden, terwijl de andere helft van het vermogen vanuit de interne verbrandingsmotor komt. Vanuit Spanje kwam het gerucht dat Red Bull grote problemen had om beide systemen met elkaar te laten samenwerken, waardoor ze qua totaal vermogen flink achterlopen op de teams die dit wél voor elkaar hebben gekregen.

"Wat wel bewezen lijkt, is dat ze in Milton-Keynes tegen enorme integratieproblemen aanlopen tussen de verbrandingsmotor en het elektrische systeem. Ze krijgen het maar niet voor elkaar om ze samen te laten werken. De twee elementen werken afzonderlijk prima, maar ze worstelen om ze hun energie samen te laten delen", aldus Motor.es over de problemen bij Red Bull.

Het team van Verstappen was dan ook één van de teams die hard gepusht heeft voor een last-minute wijziging van de reglementen. Daarvoor werd er afgelopen week weer vergaderd tussen de teams, de Formule 1 en de FIA. Red Bull zou af willen stappen van de 50/50 verdeling van het vermogen van de krachtbron en eerder denken aan 70/30, waarbij 70% van het vermogen uit de interne verbrandingsmotor komt.

Mercedes-baas Toto Wolff liet afgelopen week al weten dat deze push voor een regelwijziging vanuit Red Bull 'een grap' was, omdat het nu te laat is om nog veranderingen door te voeren.

"Het lezen van de agenda van de F1-commissie is bijna net zo hilarisch als het lezen van sommige commentaren die ik op Twitter zie over de Amerikaanse politiek. Ik wil onszelf [de sport, red.] echt beschermen en geen commentaar geven, maar het is een grap. Net als een week geleden is er een motorbijeenkomst en dan komen dit soort dingen weer op de agenda", aldus Wolff.

Mercedes dominant, Red Bull achteraan

En het is niet vreemd dat Red Bull zo hard pusht voor een regelwijziging, terwijl Wolff het liefst de huidige regels wil behouden. Volgens het Duitse Auto, Motor und Sport - normaliter zéér betrouwbaar - heeft Mercedes de beste motor van het veld in handen. Honda zit daar overigens niet ver achter en over Audi is er nog te weinig informatie om er iets nuttigs over te kunnen zeggen.

Wat men wél zeker weet, is dat Ferrari en Red Bull ver achterlopen op Mercedes en er grote verschillen zullen zijn tussen de motoren voor 2026. Volgens geruchten kunnen de verschillen tussen de krachtbronnen zelfs groter zijn dan in 2014, toen Mercedes bijna twee seconden per ronde sneller was dan de rest van het veld...

Toekomst Max Verstappen

Is dit een teken aan de wand voor Max Verstappen, die de mogelijkheid heeft om volgend jaar de overstap te maken naar Aston Martin? De Nederlander is nu nog onderdeel van Red Bull Racing, maar heeft gezien dat zijn team de afgelopen is leeggeroofd door de concurrenten, die alle knappe koppen bij de Oostenrijkse renstal hebben weggeplukt.

De auto van Verstappen is het afgelopen jaar dan ook niet zo sterk geweest als het ooit was en als ook nog eens het motorproject van Red Bull op een sof uitloopt, is het best aannemelijk dat Verstappen besluit om te vertrekken en zich mogelijk bij Aston Martin, Adrian Newey en Honda te voegen. Daar zou de Japanse fabrikant maar wat blij mee zijn...

Net binnen

LAAD MEER ARTIKELEN

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties