F1 Nieuws

Formule 1-teams in 'crisis-overleg' over 2026-regels: enorme verschillen tussen krachtbronnen

De F1-paddock in Bahrein
BSR Agency
F1 Nieuws

Formule 1-teams in 'crisis-overleg' over 2026-regels: enorme verschillen tussen krachtbronnen

De F1-paddock in Bahrein
BSR Agency

Volgens Mark Hughes, een zéér gerenommeerde Formule 1-journalist, is de terugkeer van de V10-motoren helemaal niet aan de orde. Op vrijdag in Bahrein houden de F1-teams een vergadering met de leiding van de Formule 1 en de FIA, over het zogenaamd terug laten keren van de V10-motoren. Echter is de vergadering een 'crisis-overleg', aangezien de reglementen voor aankomend seizoen een flop dreigen te worden.

In 2024 waarschuwde Max Verstappen de Formule 1 al voor de aankomende regelwijziging. De Nederlander liet weten dat de 2026-bolide en bijbehorende krachtbron 'verschrikkelijk' aanvoelde in de simulator en was hij van mening dat de FIA een verkeerde keuze had gemaakt, om de nieuwe motoren voor de helft elektrisch aan te laten drijven.

Echter heeft de Formule 1 op dat moment geen actie ondernomen en zijn we inmiddels een jaar verder. Nú pas beginnen ook andere teams in te zien dat de reglementen voor 2026 een dramatisch effect lijkt te gaan hebben op het spektakel in de Formule 1, waarbij er vrees is dat één team een enorme voorsprong zal hebben qua krachtbron op de andere fabrikanten.

Crisis-overleg over 50/50-motoren

Mark Hughes schrijft nu voor Motorsport Magazine dat er op vrijdag een crisis-overleg gehouden wordt, omdat de 50/50-verdeling van de 2026-krachtbron [50% interne verbranding en 50% elektrisch] problematisch blijkt te zijn. Inmiddels weten teams een beetje waar ze staan met de motoren en wordt er door de medewerkers van verschillende teams onderling overlegd over hun positie met de krachtbron.

Uit die gesprekken is gebleken dat er enorme gaten zullen ontstaan in het veld vanaf 2026, zoals ook in 2014 het geval was, toen Mercedes een dominante motor had geïntroduceerd en andere teams enkele seconden per ronde tekort kwamen - puur en alleen door de krachtbron. De verwachting is dat dit in 2026 weer gaat gebeuren.

Vijf fabrikanten: één steekt er met kop en schouders bovenuit

Bronnen binnen de paddock melden aan Hughes dat er van de vijf fabrikanten maar één lijkt te zijn die een goede krachtbron gaat introduceren. Hughes noemt geen namen, maar de laatste maanden is vaker naar buiten gekomen dat het om Mercedes zou gaan.

Een andere fabrikant zou nog te weinig informatie hebben over hun krachtbron, waarbij er nog één fabrikant is die naar verluidt de verkeerde brandstoftype heeft gekozen, waardoor ze niet competitief zullen zijn. De andere twee motoren liggen volgens de cijfers ver achter de rest van het veld, waardoor er een enorme spreiding lijkt te ontstaan voor het volgende seizoen.

Het crisis-overleg in Bahrein gaat dus helemaal niet om de mogelijke terugkeer van de V10-motoren, maar om de angst dat de 2026-krachtbronnen een ware flop gaan worden. Een burgeroorlog is aanstaande binnen de Formule 1, als de teams niet tot een overeenkomst kunnen komen in dit overleg.

Net binnen

LAAD MEER ARTIKELEN

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties