De FIA heeft een maas in de wet weten te dichten voordat Formule 1-teams er gebruik van konden maken. Het gaat om de regelgeving rondom het meten van de dichtheid van de brandstof. Voorheen werd verteld dat het zou gaan over het manipuleren van de meter van de brandstofstroom, maar nu komt een expert met een ander geluid.
Met grote regelwijzigingen op komst zijn de teams druk bezig met het perfectioneren van hun bolide voor de tests in januari. Voordat die tests zijn begonnen, is er nu al een grote controverse, want Mercedes en Red Bull zouden een groot motorvoordeel hebben door de regels rondom de compressieverhoudingen in hun voordeel te buigen.
Mogelijk was er nóg een manier geweest om een voordeel te halen uit het manipuleren van de nieuwe regelgeving, alleen had dit betrekking tot de brandstof. De FIA heeft de regels hiervoor onlangs aangescherpt, zodat teams op geen enkele manier weten te profiteren.
Lees ook
Toto Wolff verrast en wijst naar dé reden voor succes van Mercedes in 2025
Audi waarschuwt fans voor zware tegenslag en komt met bericht over volgend seizoen
Gedetailleerde uitleg
Het leek in eerste instantie te gaan over het manipuleren van de meter, maar dat wordt nu tegengesproken. Dr Obbs, een expert op het gebied van vloeistofmechanica, legt op X uit hoe de vork precies aan de steel zit.
"Het probleem ligt niet bij de meter. Ultrasone flowmeters maken gebruik van ultrasone geluidsgolven en meten door de stromende vloeistof. Dit is onafhankelijk van dichtheid, viscositeit, temperatuur, enz. Het is een volumetrische flowmeting."
"Het probleem is eerder dat de regelgeving is opgesteld met een 'mass flow' limiet, waarvoor de dichtheid van de vloeistof moet worden gemeten. En u raadt het al: de dichtheid van vloeistoffen verandert met de temperatuur. De volumetrische flowmeter heeft dus de dichtheid van de vloeistof nodig om de volumetrische flow om te zetten in een massaflowmeting."
"Technisch gezien zou je de brandstoftemperatuur (op dat moment) kunnen meten met experimentele gegevens om de resulterende dichtheid te bepalen. Maar aangezien brandstofleveranciers verschillende kenmerken kunnen hebben, zou dit betekenen dat elke brandstofleverancier ook een reeks kalibratiecurves voor dichtheid versus temperatuur zou moeten verstrekken. En hoe controleert de FIA de nauwkeurigheid?"
"Hoe dan ook, er zijn veel manieren om meters en metingen te omzeilen. Ik benijd de regelgevers dus zeker niet. Ik denk dat dit meer een onschuldige zoektocht is van de regelgevers en teams naar manieren om de regels en een normaal controle- en afsluitingsproces te omzeilen dan iets anders."
Le sigh…
— Dr Obbs (@dr_obbs) December 22, 2025
The issue is not with the meter. Ultrasonic flow meters use ultrasonics sound waves and measure the transient time through the flowing liquid. It’s independent of density, viscosity, temperature, etc. it’s a volumetric flow measurement.
The problem is more that the… https://t.co/8kN8RHkxQy
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties