Het doorgaans goed geïnformeerde Motorsport.com weet te melden dat het team van Red Bull Racing een bijzondere truc heeft gevonden op de RB20, de bolide van Max Verstappen en Sergio Pérez. Hierdoor zou de RB20 snel zijn op de rechte stukken, maar ook genoeg neerwaartse druk hebben in de bochten.
Afgelopen seizoen wist Red Bull Racing 21 van de 22 races te winnen. Ook wist er tijdens vijf van de zes Sprints een coureur met Red Bull Racing-overall te winnen. De RB19 gaat daarmee de geschiedenisboeken in als een van de meest dominante bolides uit de geschiedenis van de sport.
De RB20 is een evolutie van de RB19, zo stelden vele Red Bull-kopstukken. Het was voorafgaand aan het seizoen echter geen gegeven dat de RB20 net zo goed, of zelfs beter zou worden dan de RB19. Een zeer snelle auto nóg sneller maken is immers geen makkelijk karwei, ook niet voor een team als Red Bull.
Reden voor snelheid
Toch is Red Bull Racing erin geslaagd om een, vooralsnog, onverslaanbare bolide te ontwikkelen voor het 2024-seizoen. In zowel Bahrein als Saoedi-Arabië won Verstappen namelijk met een grote voorsprong op zijn teamgenoot Sergio Pérez. De eerste niet-Red Bull-coureur volgde daarachter op grote achterstand.
Maar hoe heeft Red Bull het voor elkaar gekregen om opnieuw een dominante bolide uit de grond te stampen? Dat heeft onder meer te maken met het feit dat Red Bull het RB19-concept voor een groot deel heeft laten varen en de 'Mercedes-route' in ingeslagen.
Lees ook
George Russell in zak en as door Mercedes-auto: 'We hebben geen antwoorden'
Red Bull-topman heeft dringend advies voor Ferrari-teambaas: 'Als ik Vasseur was, dan...'
Andere route
Dat is onder andere te zien op de motorkap en de zeer smalle koelinlaten. Volgens Motorsport.com is dat eerste nou net waar Red Bull een voordeel had in Jeddah ten opzichte van de rest van het Formule 1-veld. Red Bull reed namelijk met afgeplakte luchtinlaten op de zijkant van de motorkap.
Andere teams moesten daarentegen met open koelinlaten rijden, iets wat voor extra luchtweerstand zorgt. Door de luchtinlaten op de zijkant van de bolide af te plakken, had de RB20 minder 'drag' (luchtweerstand) op de rechte stukken en was er alsnog genoeg koeling voor de motor van de auto.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties