Yuki Tsunoda kreeg een zware straf tijdens het Grand Prix-weekend in Canada. De Japanner haalde Oscar Piastri in tijdens een rode vlag-periode in VT3, wat resulteerde in een gridstraf van tien plaatsen voor de race, waarmee hij eigenlijk kansloos was voor punten. Het werd daardoor de derde race op rij waarin Tsunoda buiten de top tien eindigde.
Maar de teamgenoot van Max Verstappen dacht na de race in Montreal even kans te hebben om alsnog hoger te eindigen. Hij zag namelijk dat meerdere coureurs zich niet aan de regels hielden en een soortgelijke overtreding begingen als Tsunoda in de derde vrije training. Nadat de race was afgelopen golden de safety car-regels nog altijd. Dat betekent dat coureurs niet in mogen halen, ondanks het feit dat de race officieel al voorbij was.
Over de boordradio liet Tsunoda dan ook weten dat de FIA actie móést ondernemen. Als hij gestraft werd voor het incident in de vrije training, dan moest de FIA nu ook ingrijpen. Deze acties waren namelijk veel gevaarlijk dan wat hij deed op zaterdag en dat zou moeten resulteren in fikse straffen.
Lees ook
Christian Horner ziet groot gevaar voor Red Bull en kijkt naar Max Verstappen
Bekent FIA kleur met beslissing na incident Lando Norris? Fans van Max Verstappen zijn woedend
FIA stelt Red Bull teleur
En uit een vorige uitspraak na een soortgelijk incident - tijdens de Grand Prix van Azerbeidzjan in 2024 - blijkt ook dat het uitdelen van straffen bijna een zekerheid zou zijn. De stewards hadden toen duidelijk gemaakt dat het op dat moment door de vingers werd gezien, omdat er in het verleden geen straffen voor waren uitgedeeld, maar dat zij in de toekomst harder zouden straffen bij dit soort incidenten. Echter blijkt daar niks van waar.
De zeven coureurs die in Canada de regels overtraden [Kimi Antonelli, Oscar Piastri, Charles Leclerc, Esteban Ocon, Carlos Sainz, Pierre Gasly en Lance Stroll], kwamen allemaal weg met slechts een waarschuwing, tot woede bij Red Bull - dat ook al kwaad was om de uitspraak na het incident van George Russell.
In de uitleg van de stewards blijkt dat ze de 'zwaardere straffen' hebben uitgesteld tot de volgende overtreding van dit kaliber...
"De coureur haalde andere auto's in na de geblokte vlag, maar terwijl de Safety Car-signalen nog werden getoond, na een incident op het rechte stuk waarbij auto 4 (Lando Norris) en auto 81 (Oscar Piastri) betrokken waren", beginnen de stewards na het incident van zeven coureurs. "Hoewel passeren na de geblokte vlag niet ongebruikelijk is, is het verboden in het geval van gele vlaggen, Safety Car of Virtual Safety Car procedures. Hoewel de coureurs wisten waar het incident zich voordeed, konden ze niet weten of er noodapparatuur of marshals de baan op werden gestuurd en dus moeten ze voorzichtig te werk gaan."
"Daarom waarschuwen we de betreffende coureur en alle andere deelnemers. Verdere overtredingen kunnen leiden tot hogere straffen", aldus de FIA.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties