Ziggo Sport Formule 1-analist Robert Doornbos heeft in het programma Crashen in de keuken, waar hij samen met Rob Kamphues terugkijkt op de afgelopen Grand Prix, aangegeven dat hij baalt van de FIA. Volgens Doornbos is het oneerlijk dat Red Bull Racing dit jaar is 'gestraft' met de inbreng van een nieuwe regel.
Vanaf de Grand Prix van België moesten Formule 1-teams rekenen houden met een nieuwe pitstop-regel. Waar er voorheen gebruik gemaakt mocht worden van apparatuur die een seintje gaven naar een systeem, waardoor een auto vrijgegeven kon worden als alle banden vastzaten, moet dat nu handmatig gebeuren.
Als een monteur een band heeft vastgeschroefd op een auto, moet hij handmatig op een knopje drukken. Hebben alle vier de monteurs dit gedaan, springt het licht 0,2 seconde later op groen, waarna de coureur weg mag rijden. Maar dit is al meerere keren misgegaan, ook bij Red Bull Racing.
Ook in de Verenigde Staten ging het niet helemaal soepel bij Red Bull, die voor de regelwijziging met kop en schouders boven de rest van het veld uitstaken als het ging om pitstops. Regelmatig werd een auto voorzien van vier nieuwe banden binnen twee seconden. Door de nieuwe regels lijkt Mercedes het team te zijn met de snelste tijden.
"De pitstop van Max was niet heel snel, maar omdat hij zo'n goede out-lap reed maakte hij dat goed", begint Doornbos. De Rotterdammer vindt het jammer dat de FIA zo heeft opgetreden in het nadeel van Red Bull Racing: "Het is heel oneerlijk. Zij waren gewoon het beste in de pitstops en omdat de rest wat minder goed was, hebben ze een nieuwe regel ingevoerd", aldus de analist.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties