F1 Nieuws

Stewards geven bijzondere uitleg over zware straf voor Lewis Hamilton

Een teleurgestelde Lewis Hamilton na de race in Nederland
BSR Agency
F1 Nieuws

Stewards geven bijzondere uitleg over zware straf voor Lewis Hamilton

Een teleurgestelde Lewis Hamilton na de race in Nederland
BSR Agency

Lewis Hamilton kende in Zandvoort een verschrikkelijk weekend en zal ook de Grand Prix van Italië op vervelende manier van start gaan. De thuisrace van Ferrari zal voor de coureur van het Italiaanse team op lastige wijze beginnen, gezien het feit dat hij na de race in Nederland werd getrakteerd op een fikse gridstraf.

Op het Autodromo Nazionale Monza zal Lewis Hamilton vijf plaatsen achteruit worden gezet voor de race van zondag. De zevenvoudig wereldkampioen heeft in Zandvoort namelijk de regels overtreden onder een dubbele gele vlaggen-situatie. En dat is vrij bijzonder, aangezien het gebeurde vóór de race überhaupt van start was gegaan...

De FIA had voor het raceweekend in Nederland duidelijk gemaakt dat er voor de race een dubbele gele vlag-situatie gegeven zou worden bij het uitkomen van de laatste bocht, als de coureurs zich klaar zouden maken op de grid. Dit omdat de auto's met een bloedvaart door deze bocht knallen en het eerste deel blind is. De meeste coureurs namen genoeg gas af om de FIA tevreden te stellen, maar Hamilton deed dat niet.

De overtreding van de Ferrari-coureur werd na de race dan ook onderzocht, waar hij in de Grand Prix al op pijnlijke wijze zijn einde vond door eigenhandig zijn auto in de muur te rijden. Uit dat onderzoek kwam naar voren dat Hamilton een vijf plaatsen gridstraf hoorde te krijgen, waarbij de stewards ook een duidelijke uitleg gaven.

Uitleg stewards

Lees hieronder de uitleg van de stewards, die duidelijk maken waarom zij hebben besloten om Hamilton een zware gridstraf te geven voor de thuisrace van Ferrari op Monza:

"Vanwege de aard van het circuit had de racedirecteur alle deelnemers geïnformeerd dat er in de laatste bocht voor de pitstraat met dubbele gele vlaggen zou worden gezwaaid. Dit was om de veiligheid van de coureurs op de grid en in de pitstraat te waarborgen. Het reglement schrijft voor dat elke coureur die door een sector met dubbele gele vlaggen rijdt, ‘zijn snelheid aanzienlijk moet verminderen...’."

"We hebben de beschikbare telemetriegegevens in het FIA-systeem bekeken. We hebben ook het team gevraagd om ons hun telemetriegegevens te verstrekken. Dit alles kostte enige tijd, waardoor deze beslissing werd uitgesteld. Bovendien vereist artikel 44.1 dat alle coureurs die meer dan één verkenningsronde rijden, met ‘sterk verminderde snelheid’ de pitstraat inrijden."

"Uit de gegevens bleek dat de coureur de dubbele gele sector met ongeveer 20 km/u minder was binnengereden dan zijn snelheid op hetzelfde punt tijdens de trainingen, dat hij het gas met 10% tot 20% had teruggenomen en dat hij 70 meter eerder had gelift en geremd bij het binnenrijden van de pitstraat", aldus de stewards.

Hoewel Hamilton dus wel degelijk van zijn gas was gegaan, was dat voor de stewards niet genoeg om hem zonder straf weg te laten komen: "Wij waren niet van mening dat een snelheidsvermindering van 20 km/u in een sector met dubbele gele vlaggen een ‘aanzienlijke’ snelheidsvermindering was. Wij waren ook niet van mening dat de snelheid waarmee de coureur de pitstraat inreed ‘aanzienlijk’ was verminderd."

Net binnen

LAAD MEER ARTIKELEN

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties